۵ کتاب سفرنامه که جهان را به شما نشان می‌دهند

۵ کتاب سفرنامه که جهان را به شما نشان می‌دهند

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: کتاب سفرنامه تا دل‌تان بخواهد وجود دارد و هرکدام‌شان هم منبع درس‌ها و آموزه‌های مختلف هستند.

از ناصرخسرو قبادیانی گرفته تا ماژلان پرتغالی و مارکوپولو ایتالیایی. اما ما در این مطلب می‌خواهیم به سفرنامه‌های معاصر بپردازیم.

هرچند شاید برخی از کتاب‌های زیر به عنوان سفرنامه محسوب نشوند و شرح حال نویسی و زندگینامه به حساب بیایند اما پایه همه آن‌ها سفر است. از ایران رفتن و در کشوری دیگر زیستن است.

۵ کتاب سفرنامه معاصر

یک: سفرنامه برادران امیدوار که ماجرای جهانگردی عیسی امیدوار و عبدالله امیدوار است.

این دو برادر اولین ایرانیانی هستند که به شکل تخصصی و حرفه‌ای، در سال ۱۳۳۳ عزم کردند تا جهان را بکاوند. این کتاب را ناشران مختلفی چاپ کردند و به چاپ‌های متعددی هم رسیده است.

دو: کتاب قطار مهاراجه که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است. خاطرات علیرضا قزوه از چند سال زندگی در هند است. خاطراتی کوتاه از استادان، شهرها و مردم هند است که کمتر از کسی شنده شده است و درون مایه طنز دارند که مربوط به اقامت ۵ ساله در هند و سفر به شهرهای مختلف خاطرات شیرینی از آدم‌هایی است که قزوه با آنها برخورد داشته است.

سه: کتاب ۹۷۶ روز در پس‌کوچه‌های اروپا را محمدرضا دلاوری مجری تلویزیون نوشته و انتشارات قدیانی آن را منتشر کرده است.

محمد دلاوری  بخش قابل توجهی از ۱۰۰۰ روز زندگی در اروپار را در کشور بلژیک گذرانده و مسئولیت مدیریت دفتر صدا و سیما در این کشور را برعهده داشته است.

او در کتاب «۹۷۶ روز در پس‌کوچه‌های اروپا» رویکردی همه جانبه نسبت به مسائل مختلف داشته و تلاش کرده اتفاقات روزمره‌ی خود را بی‌طرفانه گزارش کند.

چهار: کتاب خاطرات سفیر نوشته‌ی نیلوفر منوچهری است که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده و به دفعات هم تجدید چاپ شده است.

نیلوفر شادمهری در کتاب خاطرات سفیر به بیان چالش‌های یک بانوی مسلمان به عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه می‌پردازد که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند.

خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجه دختر مسلمان شیعه با چالش‌های بزرگ و برخورد با پیروان ادیان دیگر بسیار خواندی است.

پنج: کتاب دهکده خاک‌برسر که ابتدا در نشر قاف و سپس در انتشارات سوره مهر منتشر شد را فائضه غفارحدادی نوشته است.

کتاب دهکده خاک بر سر که با لحنی طنز درآمیخته شده، خاطرات سفر هجده ماهه‌ به لوزان فائضه غفارحدادی را همراه با فرزند ۴ ساله و جنین در شکمش روایت می‌کند.

طنز این کتاب به قدری در همه جای آن دیده می‌شود که حتی قسمت‌هایی که شما انتظار شوخی و لبخندی ندارید باز هم با طنزی دلنشین روبه‌رو می‌شوید و لبتان به خنده باز می‌شود.

غفار حدادی تلاش کرده در کتاب خود صادقانه دقیقاً آن چیزی را که اتفاق افتاده بازگو کند و موارد اضافه دیگر را به روزنوشت‌های خود اضافه نکند.

پایان پیام

کد خبر : 161945 ساعت خبر : 1:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=161945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات