۵ کتاب طنز که حتماً باید مطالعه کنیم

۵ کتاب طنز که باید مطالعه کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی این روزها کتاب‌های طنز بیشماری برای فروش در بازار کتاب وجود داردنام چراکه طنز یکی از حوزه‌هایی است که مخاطب بسیاری دارد.

مخصوصاً پس از جا افتادن هنر استندآپ کمدی بسیاری از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند شدند تا از طنز بیشتر بدانند.

ما در این یادداشت قصد داریم پنج کتاب غیرآموزشی که به زبان طنز نوشته شده است و در محافل ادبی مورد استقبال منتقدان و کارشناسان قرار گرفته است را با بکدیگر مرور کنیم.

لیست ۵ کتاب طنز

یک: کتاب معارف اللطائف به اهتمام محمدعلی مجاهدی که انتشارات سوره مهر آن را منتشر و روانه بازار کرده است.

این کتاب مجموعه‌ای از حکایت‌ها، لطیفه‌ها و مثل‌های طنزآمیزی است که توسط محمدعلی مجاهدی از میان ده‌ها کتاب قدیمی و کم‌یاب استخراج شده و در کنار هم و با ذکر منبع گردآوردی شده است.

دایی جان ناپلئون

دو: رمان دایی جان ناپلئون نوشته ایرج پزشکزاد که پیش از انقلاب منتشر شد و اکثر مخاطبان نسخه PDF آن را مطالعه کردند اما در سال‌های اخیر انتشارات فرهنگ معاصر مجوز انتشار آن را گرفت و منتشر کرد.

این کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، عبری و نروژی ترجمه شده و داستان کودکی را روایت می‌کند که در یک خانواده بزرگ زندگی می‌کند و عاشق یکی از دختران فامیل شده است.

هرچند برخی منتقدان این کتاب را مناسب برخی از گروه‌های سنی نمی‌دانند و تعدادی از شوخی‌های نویسنده را خارج از عرف قلمداد می‌کنند اما ایرج پزشکزاد به حق در نشاندن خنده روی لبان مخاطب موفق ظاهر شده است.

آبنات هل‌دار

 سه: رمان آبنبات هل‌دار نوشته مهرداد صدقی که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های این ناشر و همچنین حوزه طنز به شمار می‌رود.

مهرداد صدقی نویسنده طنز کاربلدی است که کتاب‌های زیادی را منتشر کرده اما به گواه بسیاری از مخاطبان یکی از بهترین کتاب‌های او رمان آبنبات هل‌دار است که داستان «محسن» کودک بجنوردی شر و شور را روایت می‌کند.

صدقی این کتاب را ادامه داد و دو کتاب آبنبات پسته‌ای از انتشارات چرخ و فلک و آبنبات دارچینی از انتشارات سوره مهر نتیجه کار شد که زندگی محسن در نوجوانی و آغاز جوانی را روایت می‌کند.

عطر سنبل عطر کاج

چهار: کتاب عطر سنبل عطر کاج نوشته فیروزه جزایری دوما است که با نام «funny in farsi» ابتدا در آمریکا منتشر شد و سپس محمد سلیمانی‌نیا آن را به فارسی ترجمه و نشر قصه آن را منتشر کرده است.

فیروزه جزایری دوما چند سال قبل از انقلاب اسلامی ایران و در شش سالگی به آمریکا مهاجرت می‌کند و این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات او است.

این کتاب، یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکا در چند سال اخیر بوده ‌است. همچنین این کتاب، یکی از ۳ نامزد نهایی جایزهٔ تربر در سال ۲۰۰۵ و همچنین نامزد جایزهٔ پن در بخش آثار خلاقه غیرتخیلی شد.

چنین کنند بزرگان

پنج: کتاب چنین کنند بزرگان از نویسنده‌ای به نام ویل کاپی که نجف دریابندری آن را ترجمه و نشر پرواز آن را منتشر کرده است. خیلی‌ها در مورد این کتاب می‌گویند نجف دریابندری یا خود این کتاب را نوشته یا حتماً طنز خود را وارد ترجمه کرده است.

کتاب در مورد افراد مشهور تاریخ است که نویسنده زندگینامه آن‌ها را به زبان طنز روایت کرده است.

بی‌شک کتاب‌های خوب بسیاری می‌توانستند در این لیست جای بگیرند اما این پنج کتاب صرفاً مورد علاقه نگارنده است و دلیلی بر برتری از لحاظ فنی نسبت به کتب دیگر ندارد.

برای خواندن لیست کامل کتاب‌ها و منابع طنزنویسی اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 160984 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=160984
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات