اولین نمایشگاه صنایع دستی تهران در زمان کرونا برگزار می‌شود

اولین نمایشگاه صنایع دستی تهران در زمان کرونا برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گفت: در نمایشگاه‌هایی که به مناسبت هفته صنایع‌دستی (۲۰ الی ۲۷ خرداد ماه) در حال برگزاری است، اولین فروش نمایشگاهی هنرمندان استان تهران در سال ۹۹ رقم خورد.

به گزارش گلونی و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهران، پرهام جانفشان با بیان اینکه «برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در استان تهران به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا با محدودیت حضور هنرمندان و بازدیدکنندگان برگزار شده است»، اظهار کرد: تمام مراحل تولید و عرضه هنرمندان در نمایشگاه در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا اجرا می‌شود.

اولین نمایشگاه صنایع دستی تهران

جانفشان گفت: اجرای زنده تولیدات صنایع‌دستی به منظور توسعه و ترویج رشته‌های این حوزه و همچنین علاقه‌مند بودن جوانان به اشتغال در این حوزه از اولویت‌های برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در استان تهران است.

او عنوان کرد: برنامه شب‌های صنایع دستی و جشنواره صنایع‌دستی بام‌لند از برنامه‌های هفته صنایع‌دستی است که علاوه بر عرضه محصولات، اجرای زنده تولیدات هنری نیز برگزار می‌شود.

صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود.

معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است.

چنین چیزهایی اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند، جزء صنایع دستی نیستند.

آنچه مقولهٔ صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساختن آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند. موارد استفاده از آن‌ها بیش از یک تزئین ساده ‌است.

صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و مرسومی تلقی می‌شوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است.

از جنبه‌های عملی انواع مختلف صنایع دستی به دلیل شباهت مورد استفاده، همپوشانی زیادی دارند.

۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.

در سازمان جهانی یونسکو ۶۰۰ صنعت دستی ثبت شده‌است.

۴۵۰ صنعت دستی متعلق به کشور ایران است که از این تعداد ۲۸۷ صنعت متعلق به شهر اصفهان می‌باشد.

در ایران سازمان میراث فرهنگی متولّی این بخش می‌باشد.

صنایع دستی معروف ایرانی:

گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه‌گری، منبّت کاری، مینا کاری، سفال، چوب، خاتم کاری، ملیله دوزی و …

پایان پیام

کد خبر : 166027 ساعت خبر : 9:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=166027
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات