تصاویر سوختن حیوانات در آتش سوزی دردناک است اما…

تصاویر سوختن حیوانات در آتش سوزی دردناک است اما…

پایگاه خبری گلونی محسن فراهانی: استرالیا که در آتش می‌‎سوخت تصاویری از کوالاهای مظلوم منتشر می‌شد که به مردم پناه آورده بودند و این تصاویر مثل بمب در دنیا صدا کرد.

واکنش‌ها در کشور خودمان به آتش‌سوزی استرالیا به گونه‌ای بود که آدم خیال می‌کرد اکثر هم‌وطنان عزیزمان سال‌ها در جنگل‌های استرالیا سوسیس تخم‌مرغ آتیشی خوردند و کلی با آنجا خاطره دارند. حالا هم از سوختن درختان استرالیا به شدت غمگین هستند.

تصاویر سوختن حیوانات در آتش سوزی

اما این روزها که جنگل‌های زاگرس در آتش می‌سوزد انگار نه انگار که درختان و حیوانات در حال نابودی هستند.

خیلی‌ها با تعجب می‌گویند مگر جان حیوانات استرالیایی از حیوانات ایران جان‌تر است؟ مگر درختان ایرانی به جای اکسیژن، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند؟

بعد هم به حال مردم کشورمان افسوس می‌خوریم که چه هم‌وطنان نامردی داریم.

اما اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم اینطوری‌ها هم نیست. این میزان از بی‌توجهی فضای مجازی به آتش‌سوزی‌های زاگرس دلایل دیگری هم به جز نامردی ما ایرانی‌ها دارد.

آتش‌سوزی استرالیا با هزاران دوربین فوق حرفه‌ای توسط صدها کارگردان و خبرنگار و رسانه حرفه‌ای به کل جهان مخابره می‌شد.

باید قبول کنیم که کیفیت تصاویر در همراه کردن مخاطب تاثیر دارد. مدل پرداختن خبرنگار و کارگردانی کلیپ‌های ضبط شده در تاثیر آن بر احساسات مخاطب موثر است.

اما در ایران چه؟ آیا اصلا تصاویر مناسبی از آتش‌سوزی‌ها برداشته می‌شود؟ اصلاً اهالی رسانه امکان رفتن به مناطق آتش‌سوزی را دارند؟ اصلاً نهادی وجود دارد تا خبرنگاران را به محل اعزام کند؟ اگر خبرنگاران به محل اعزام شوند و خدای ناکرده برای خودشان یا تجهیزات‌شان اتفاقی بیوفتد آیا از آن‌ها حمایت می‌شود؟

ویدیوهای دیگر در آپارات گلونی 

به همین علت ما تصاویر مناسب، باکیفیت و تاثیرگذاری از این فاجعه در دست نداریم تا آن را مخابره کنیم و مردم به پایش زار بزنند. فقط چندتا عکس عجولانه وجود دارد که نیروهای مردمی و محیط‎بانی با موبایل‌شان از اتفاقات ناگوار آن جهنم برداشته‌اند.

نبود تصاویر مناسب باعث شده هرساله در هنگام آتش‎سوزی در زاگرس یک سری عکس تکراری در بین اهالی رسانه و کابران فضای مجازی دست به دست شود.

دلیل دیگری که می‌توان ذکر کرد، تفاوت مسئولان ما با مسئولان استرالیا است. تجربه نشان داده مردم وقتی یک موضوع را جدی می‌گیرند که آن موضوع مورد توجه مسئولان قرار بگیرد. یعنی تا مسئولان با التهاب و نگرانی به یک موضوع نگاه نکنند مردم هم نگران آن ماجرا نمی‌شوند.

خب حالا مسئولان ما کجا هستند؟ نمایندگان مجلس که درگیر توئیت زدن در مورد خاطرات روزهای نخست مجلس هستند.

دولتی‌ها هم که قرنطینه را رعایت کردند و برای جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ جان مردم خیلی در انظار عمومی حاضر نمی‌شوند.

قوه قضائیه هم که جوری درگیر پرونده‌های سنگین قتل و تجاوز و اختلاس است که فرصت سر خاراندن هم ندارد.

پس مردم هم خیلی ماجرا را جدی نمی‌گیرند.

نمی‌گوییم خشگلی کوالاهای استرالیایی تاثیری در مورد توجه قرار گرفتن آتش‌سوزی استرالیا ندارد. خیر موثر است اما به این دلایل را هم باید توجه کرد.

پایان پیام

کد خبر : 164611 ساعت خبر : 2:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164611
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مسئولین ما فقط ور می زنن
دلم برای حیواناتی که اون تو سوختن می سوزه صدا ناله هاشون خیلی خیلی دردناکه کاش می شد کاری کرد
دوست دارم بدونم اون کثافتی که اونجا رو آتیش زده کی بوده اون وقت خودم می سو…. کثافت اشغال این همه درخت این همه حیوان آتیش گرفتن که چه خبر یکی می خود بره کباب کوفت کنه خب کثافت تو خونت نمی تونی کوبابو کوف کنی بعد ما میگیم چرا کرونا تموم نمی شه باید بعضی هارو دار بزن دارررر خددااااااا خودت به دادمون برس