جریمه ایجاد آلودگی صوتی با خودرو سه میلیون ریال ناقابل

جریمه ایجاد آلودگی صوتی با خودرو سه میلیون ریال ناقابل

آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک آلودگی صوتی لودرهایی که شب‌ها کار می‌کنند را به اندازه آلودگی صوتی موتورها نمی‌داند

پایگاه خبری گلونی بهاره حاصلیان: مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون هوای پاک، ایجاد هر گونه آلودگی صوتی توسط وسایل نقلیه «موتوری» مجازات دارد.

که در صورت ارتکاب برای بار اول مجازات نقدی معادل یک میلیون ریال و در صورت تکرار توسط فرد خاطی، دو برابر جریمه مذکور باید پرداخت گردد و در صورت تکرار بیش از دو بار، متخلف به پرداخت جریمه نقدی معادل سه میلیون ریال محکوم می‌گردد.

جریمه ایجاد آلودگی صوتی

بر هر فرد بالغی که فقط چند صباحی در ایران زندگی کرده باشد، واضح و مبرهن هست که هر قانونی در ایران در صورتی جنبه اجرایی پیدا می‌کند که با جریمه و تنبیه همراه باشد.

از این جهت کاملاً قابل درک است که آیین‌نامه‌ای آنهم از نوع اجرایی برای ایجاد هوایی کاملاً پاک و به دور از آلاینده‌ها حتا «آلاینده‌های صوتی»، از جریمه نقدی کمک بگیرد.

اما در این قانون چیزی که اصلاً‌ قابل درک نیست، این است که چرا فقط وسائط نقیله موتوری که تنها بخشی از تولیدکنندگان این نوع از آلودگی هستند، باید جریمه پرداخت کنند. آنهم جریمه‌ای که در صورت تکرار تخلف، به صورت تصاعد هندسی‌طور دو برابر و سه برابر می‌شود.

چگونه است که بقیه انکرالاصوات‌ها، تولید کننده صوت ناهنجار محسوب نمی‌شوند؟ آیا صدایی که آنها از خودشان بروز می‌دهند باعث ایجاد آرامش و افزایش تمرکز می‌شود؟ آیا بقیه اصوات ناهنجار شهری برای خواب شبانه و جلوگیری از کابوس دیدن مناسب هستند؟

مثلاً صدای اتوبان‌هایی که از کنار خانه‌ها و محله‌های مسکونی عبور کرده‌اند، صدای هواپیما‌ها به خصوص برای مناطقی که نزدیک فرودگاه هستند و یا کامیون‌هایی و لودرهایی که شبانه مشغول تخلیه و جابه‌جایی نخاله‌های ساختمانی و یا ساخت و ساز هستند، صدای خودروهای اسپرت شده با اگزوز صدادار و یا صداهایی که انواع و اقسام بلندگوها قابل حمل و غیرقابل حمل می‌توانند در سطح شهر ایجاد کنند.

ای کاش لااقل در روزهای منتهی به چهارشنبه سوری، طرح جریمه برای تولیدکنندگان آلودگی صوتی شامل حال، پرتاب‌ کنندگان ترقه نیز بشود بلکه این سوپر آلودگی صوتی به نحوه احسن برطرف گردد.

پایان پیام

کد خبر : 164260 ساعت خبر : 8:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164260
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات