سومین دوره جایزه احمد محمود نامزدهای مجموعه داستان خود را شناخت

نامزدهای نهایی بخش مجموعه داستان سومین دوره جایزه «احمد محمود» معرفی شدند.

به گزارش گلونی سومین دوره­ جایزه­ ادبی «احمد محمود» که بنا بود در زمستان سال گذشته برگزار شود به دلیل وقایع متعدد و سپس همه­‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد.

پیش از این نامزدهای ده­گانه­ این جایزه در دو بخش رمان و داستان کوتاه بنا بر نظرسنجی گسترده اعلام شده­ بودند اما شرایط جوری پیش رفت که تصمیم برآن شد نامزدهای اصلی و برگزیدگان کتاب­‌های سال ۱۳۹۷ به صورت خبری اعلام شوند و جوایز آن­‌ها هم­زمان با چهارمین دوره در زمستان امسال به برگزیدگان اهدا شود.

سومین دوره جایزه احمد محمود

  البته این جایزه معتقد است حضور اهالی ادبیات و کتاب بخشی از جذابیت و تاثیرگذاری یک جایزه است، اگر در زمستان امسال نیز همه­‌گیری این ویروس افول نکرد آن وقت جوایز به شکلِ خصوصی یا در مراسمی بسیار محدود به برندگان اهدا می­‌شود.

بنابراین و با توجه به رای داوران نهایی سومین دوره­ جایزه­ ادبی «احمد محمود» این سه مجموعه­ داستان به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب شدند:

«مخلوقاتِ غریب» نوشته­ حسین سناپور، نشر چشمه

«مُتغیرِ منصور» نوشته­ یعقوب یادعلی، نشر چشمه

«هفت گنبد»  اثر محمد طلوعی، نشر اُفق

داوران این بخش عبارت­ند از حمیدرضا نجفی، مریم حسینیان، عالیه عطایی و کاوه فولادی­‌نَسَب. این جایزه به دبیری مهدی یزدانی­‌خُرّم برگزار می­‌شود.

نتایج نهایی تا پایان خرداد اعلام خواهند شد.

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود (۴ دی ۱۳۱۰، اهواز – ۱۲ مهر ۱۳۸۱، تهران) نویسندهٔ معاصر ایرانی بود. او را پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او، همسایه‌ها، در زمرهٔ آثار برجستهٔ ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.

محمود در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید به همین دلیل بیشتر خود را دزفولی می‌دانست.

در برخی از آثارش چون همسایه‌ها و مدار صفر درجه واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می‌خورد و نیز شخصیت «نعمت» در داستان «غریبه‌ها و پسرک بومی» از کتابی به همین نام نیز از یکی از اهالی دزفول به نام نعمت علائی گرفته شده‌که حول‌وحوش سال ۱۳۲۳ در دزفول به دست افراد ناشناسی ترور می‌شود.

پدر احمد محمود در سال ۱۳۵۶ که در آن زمان احمد محمود ۴۶ ساله بود فوت کرد و مادرش در سال ۱۳۷۹ دو سال قبل از درگذشت خود احمد محمود از دنیا رفت.

پایان پیام

کد خبر : 165352 ساعت خبر : 11:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=165352
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات