کتاب باقی مانده های آشویتس از چه می‌گوید؟

کتاب باقی مانده های آشویتس از چه می‌گوید؟

به گزارش گلونی کتاب «باقی‌مانده‌های آشویتس» ادامه‌ی پروژه هومو ساکر جورجو آگامبن است، فیلسوف بزرگ معاصر ایتالیایی در این کتاب به بررسی معنا و امکان شهادت می‌پردازد.

هیچ فکر کرده‌اید شهادت دادن راجع به یک موضوع (حتی پدیده‌ای که دیده‌ایم) چقدر می‌تواند درست و قابل پذیرش باشد؟

کتاب باقی مانده های آشویتس

مثلا به نظر شما حتی کسانی که در اردوگاه کار اجباری آشویتس بوده‌اند نیز می‌توانند به صورت کامل از کوره‌های آدم‌سوزی یا اتاق گاز سخن بگویند؟

مسلم است که نه. چون آن‌ها هم این تجربه را از سر نگذرانده‌اند و قطع به یقین نمی‌توانند از دید کسی که گرفتار آن‌ها شده این جنایات را تشریح کنند. کسانی هم که درکش کرده‌اند که دیگر نیستند تا بتوانند شهادت درست و دقیقی ارائه دهند.

علیرغم تصورم از کتاب که چنین بود می‌خواهم راجع به آشویتس و تشریح آن‌جا بخوانم، در کتاب حاضر با موضوعات مهم‌تری از تعریف روزهای آشویتس مواجه شدم.

انگار که چند پله بالاتر از بررسی ظاهری و خاطره‌خوانی و حسب حال قرار گرفتم.

مثلا مفاهیمی چون اخلاق، عدالت الهی و… از دیگر موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد.

طوری که در مقدمه کتاب هم آمده:

«آگامبن، ویرانه‌های اخلاقیات آشویتس را برای طرح نوعی اخلاق نوین شهادت جست‌و‌جو می‌کند. نتیجه این جست‌و‌جو کتابی است تحریک‌برانگیز درباره آشویتس که اندکی پس از انتشارش به زبان ایتالیایی آغازگر بحث‌های دامنه‌داری شد».

در قسمت دیگری از کتاب پاراگرافی خواندم که فکری عمیق به دنبال داشت، موضوعی که شاید اگر این کتاب را نمی‌خواندم هرگز به ذهنم نمی‌رسید. این‌که چه فرقی بین پدیده مرگ طبیعی با پدیده تولید اجساد وجود دارد؟

«آنچه در اردوگاه‌ها روی داد مرگ نبود، بلکه چیزی بی‌نهایت هراس‌آورتر بود. در آشویتس، مردم نمردند بلکه اجساد تولید شدند.

جسدهایی بدون مرگ، نا_انسان‌هایی که درگذشت‌شان تا حد موضوع تولید زنجیری‌ای بی‌ارزش می‌شود و بنابر یک تفسیر محتمل و رایج، دقیقا همین تنزل مرگ برسازنده‌ی جنایت ویژه‌ی آشویتس، اسم خاص دهشت آن، است».

این کتاب در چهار بخش شاهد، تسلیم شده، شرم یا درباره‌ی سوژه و بایگانی و شهادت نوشته و توسط نشر بیدگل با بهای۲۶۰۰۰ تومانِ ایرانی به بازار عرضه شده است.

برای خرید این کتاب اینجا کلید کنید.

پایان پیام

نویسنده: آرشین ساکی

کد خبر : 165632 ساعت خبر : 5:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=165632
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات