گل پیچک صحرایی یا گل عشقه را بیشتر بشناسیم

گل پیچک صحرایی یا گل عشقه را بشناسیم

عکس خبر: پیچک صحرایی در کوهستان هشتاد پهلو در خرم آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی ما روزانه از کنار ده‌ها گل زیبا عبور می‌کنیم بدون آنکه نام آن‌ها را بدانیم. بدون آنکه ویژگی‌های آن گل را بشناسیم و حتا گاهی بدون آنکه آن‌ها را ببینیم آن‌ها را لگد می‌کنیم.

گل پیچک صحرایی

شما از گل‌هایی که در منطقه زندگی‌تان می‌روید چه اطلاعاتی دارید؟ ما در این مجموعه قصد داریم شما را با گل‌های زیبای ایرانی آشنا کنیم.

پیچک (Convolvulus) گونه از گیاهان گل‌دار در تیرهپیچکیان، با توزیع جهان‌گستر است.

نام‌های مرسوم این سرده، پیچک، عشقه، داردوست و نیلوفر پیچاست که برای دیگر سرده‌های نزدیک نیز استفاده می‌شود.

بیشتر گونه‌های پیچک گیاهان پایای سالانه یا ویره علفی، گیاه ساقه‌دار منعطف و (چند گونه) چوبی و درختچه‌ای تا بلندای ۰٫۳-۳ متر هستند. برگ‌های پیچک‌ها آرایش مارپیچی دارند، و گل‌هاترومپت شکل بوده و بیشتر به رنگ‌های سفید یا صورتی هستند، و در برخی از گونه‌ها گ‌های آبی، ارغوانی، بنفش، و زرد نیز دیده می‌شود.

گل پیچک صحرایی

این پیچک که به عنوان تثبیت کننده زمین مورد استفاده کشاورزان و متخصصین حوزه کشاورزی است، دارای چندین ویژگی سودمند برای سلامتی و استفاده‌های درمانی فراوانی است. برخی از این ویژگی‌ها در زیر آمده است.

ریشه نیلوفر صحرایی به عنوان یک مسهل بسیار خوب عمل می‌کند و اگر در دوز مناسب مصرف شود حتی در کودکان نیز می‌تواند موثر باشد.

بومی‌های آمریکا از این گیاه به عنوان پادزهری برای نیش عنکبوت استفاده می‌کنند. همچنین بر این باور هستند که برگ‌های نیلوفر صحرایی می‌تواند ترشحات صفرا را بهبود ببخشد.

نشانه‌هایی وجود دارد که عصاره نیلوفر صحرایی باعث توقف رشد تومورها شده و همچنین ویژگی‌های ضد سرطانی دارد. این خصوصیات در حال حاضر تحت مطالعه قرار دارند.

نیلوفر صحرایی بصورت مشابه داروهای ضد دیابت عمل می‌کند. به این صورت که مانع از فعالیت آلفا گلوکسیداز و بتا گلوکسیداز می‌شود.

به این ترتیب جذب کربوهیدرات‌ها در دیواره روده کاهش یافته و از این طریق به تنظیم سطح قند خون کمک بسیاری خواهد شد.

مانند ترکیباتی که در سیب زمینی شیرین وجود دارد، ترکیبات نیلوفر صحرایی نیز با عملکردی شبیه به انسولین، به کنترل بهتر سطح قند خون و مدیریت دیابت کمک می‌کنند.

نیلوفر صحرایی، بویژه گل‌های آن ویژگی‌های ضد باکتری و ضد قارچ بر روی گستره وسیعی از میکروب‌ها شامل: ای کولی، گونه‌های سالمونلا، و کاندیدا آلبیکان‌ها دارد.

نیلوفر صحرایی همچنین دارای خواص درمانی برای مقابله با تاثیرات استرس در افراد مختلف است.

این گیاه می‌تواند برای آرام کردن ذهن و تسکین اعصاب مورد استفاده قرار گیرد و در غلبه بر استرس و پیدا کردن حس آرامش به فرد کمک می‌کند.

با این وجود برای درمان استرس، اضطراب و یا افسردگی، مانند مسکن‌ها و داروهای آنتی سایکوتیک دیگر، نیلوفر صحرایی نیز باید با احتیاط و تحت نظر پزشک یا متخصص سلامت مصرف شود.

واقعا حیف است که ما هیچ اطلاعاتی از گل‌های اطراف خود نداشته باشیم.

اینکه بدون اطلاع از گیاهی که سال‌هاست در چند متری منزل‌مان می‌روید اطلاعاتی نداشته باشیم خوب نیست. شاید روزی همین گیاه بتواند جان ما یا عزیزان‌مان را نجات بدهد یا به خطر بیندازد. اما وقتی از آن بی‌اطلاع باشیم…

درست است که زندگی شهرنشینی فرصت تامل در گیاهان را از ما گرفته اما حداقل برای آبروی خودمان هم که شده مقداری در مورد گیاهان اطراف محل زندگی خود اطلاعات کسب کنیم.

بترسیم از روزی که فرزندمان به هر گل و گیاهی که اشاره می‌کند و نامش را می‌پرسد ما در جواب تمام سوال‌ها بگوییم: علف.

پایان پیام

کد خبر : 164236 ساعت خبر : 1:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=164236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات