آیا شهرداری در مورد حوادث پلاسکو و کلینیک سینا مقصر است؟

آیا شهرداری در مورد حوادث پلاسکو و کلینیک سینا مقصر است؟

باز همان توجیحاتی که شهرداری و شورای شهر تهران در مورد علت آتش‌سوزی پاساژ پلاسکو می‌آوردند، حالا در مورد آتش‌سوزی کلینیک سینا هم تکرار می‌کنند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران امروز گفته است: نکته قابل تامل درباره ساختمان کلینیک سینا اطهر که دیشب دچار آتش‌سوزی شد این است که در ۳ نوبت در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ با موضوع ایمنی اخطار داده شده بود. آخرین اخطار هم در سال ۹۷ از بازرسی اماکن بود.

پس از فروریختن پلاسکو هم روابط عمومی شهرداری وقت اعلام کرد ۳۰ اخطاریه در جهت ایمنی این مجموع صادر کرده ولی مدیرانش توجه نکرده‌اند.

آیا شهرداری در مورد حوادث پلاسکو و کلینیک سینا مقصر است؟

ماده ۵۵ قانون شهرداری در شرح وظایف شهرداری‌هاست.

تبصره ۱۴ ماده ۵۵ مقرر می‌کند: در کلیه موارد مربوط به رفع خطر از بناها و رفع مزاحمت‌های مندرج در ماده فوق، شهرداری پس از کسب نظر مامور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت‌دار مناسبی صادر می‌نماید.

اگر دستور شهرداری در مهلت معین به موقع به اجرا گذاشته نشود، شهرداری راسا با مراقبت مامورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینه مصروف را به اضافه صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.

باتوجه به این تبصره روشن است که شهرداری در انجام وظایف خود در هر دو مورد کوتاهی کرده است.

معمولا شهرداری‌ها چه به صورت قانون‌های داخلی خود و چه به‌صورت غیر قانونی با دریافت مبالغی تخلفات را نادیده می‌گیرند. در مواردی هم توصیه‌ها و یا فشارهایی از بیرون، باعث می‌شود شهرداری فقط به صدور اخطاریه اکتفا کند و پیگیر اصلاح تخلفات اماکن نباشد.

هیچگاه هم نهادهای نظارتی در این موضوع ورود نمی‌کنند و انگار قوانین فقط برای خالی نبودن عریضه وضع می‌شوند.

در همه کشور این رویه وجود دارد. بسیاری از اماکن عمومی و تجاری با مشکلات ایمنی روبه‌رو هستند ولی اقدامی در جهت رفع این مشکل انجام نمی‌شود.

فقط زمانی که اتفاق تلخی روی می‌دهد و جان چندین نفر از هموطنان از دست می‌رود این موضوع گفته می‌شود و پس از مدتی بایگانی می‌شود و روز از نو.

پایان پیام

نویسنده: محمد پورخداداد

کد خبر : 167624 ساعت خبر : 3:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167624
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات