تالاب انزلی احیا می‌شود؟

تالاب انزلی احیا می‌شود؟

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور از دستور ویژه هفته قبل معاون اول رئیس جمهوری به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جهت بررسی معضلات تالاب انزلی و اتخاذ تمهیدات لازم برای احیای این تالاب خبر داد.

به گزارش گلونی تالاب انزلی یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. تالابی با چشم‌اندازی منحصربفرد و زیبایی خیره‌کننده که سالانه پرندگان مهاجر زیادی را در خود جای می‌دهد.

متأسفانه این جاذبه  طبیعی خاص، سال‌هاست که حال و روز خوشی ندارد. عمق این تالاب در گذشته هشت متر بوده ولی به دلیل رسوب فاضلابی که بی‌رحمانه تقریباً از تمام خانه‌های اطراف، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به داخل تالاب ریخته می‌شد به زیر یک متر رسیده است و این یعنی خطر نابودی برای تالابی که ثبت ملی شده است و می‌تواند به صنعت گردشگری گیلان و شهرستان ساحلی انزلی کمک بسیار بزرگی کند.

اما با بی‌توجهی و سهل‌انگاری حال و روز خوشی ندارد. امیدواریم مسئولین فقط به قول و قرار بسنده نکنند و برای احیای این تالاب بین‌المللی و زیبا به سرعت وارد عمل شوند.

درباره تالاب انزلی

تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران و در استان گیلان قرار دارد.

مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ‌یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

تالاب انزلی احیا می‌شود؟

این تالاب از نخستین تالاب‌های ثبت‌شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.

مرداب انزلی از آن‌جایی که یک تالاب بین‌المللی ثبت شده‌است، هم‌اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته‌است.

قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که «تالاب در حال خشک‌شدن است و به مراقبت نیاز دارد.»

در فروردین ۱۳۹۴، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، از کاهش عمق به این تالاب به کمتر از ۱ متر خبر داد و دلیل آن را ورود سالانه، ۲۵۰ هزار متر مکعب، رسوبات طبیعی و خانگی و صنعتی دانست که از ۱۰ رودخانه و ۵ شهرستان، به آن محل وارد می‌شود و نقش مهمی در خشک شدن این تالاب ایفا می‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 167497 ساعت خبر : 1:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167497
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات