حیوانات پیکاسو نوشته بوریس فریدوالد روایتی از حیوان‌دوستی هنرمندی بزرگ

حیوانات پیکاسو نوشته بوریس فریدوالد روایتی از حیوان‌دوستی هنرمندی بزرگ

به گزارش گلونی قدیس فرانسیس آسیزی در باب رابطه‌ انسان‌ها و حیوانات بر این باور است که «بعد از هزاران سال متمادی رفتار از سر عشق با حیوانات می‌توان رنج‌های وارده به آن‌ها را جبران کرد.»

در این کتاب نشان داده می‌شود که رفتار پیکاسو در سراسر عمر طولانی‌اش با حیوانات همواره از سر عشقی است که فرانسیس قدیس از آن سخن گفته است.

به رغم آن‌که در خصوص زندگی و آثار پیکاسو کتاب‌ها و مقالات بسیار زیادی نوشته شده است، اما وجه حیوان‌دوستی او به‌ندرت مورد‌توجه زندگی‌نامه‌نویسان او قرار گرفته است.

بوریس فرید‌والد در کتاب حیوانات پیکاسو به روایت زندگی او از منظر رابطه‌اش با حیوانات می‌پردازد.

این کتاب شامل نه فصل است و هر فصل به یکی از حیوانات مورد‌‌علاقه‌ پیکاسو می‌پردازد. او در این کتاب با زبانی روشن و شاعرانه در لابه‌لای بیان حکایاتی از زندگی شخصی و عاطفی پیکاسو با خانواده‌اش، زنان و دوستانش به توصیف رابطه‌ عمیق او با حیوانات و همچنین بازنمایی آن‌ها در طراحی‌ها، نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و سرامیک‌های پیکاسو پرداخته و نشان داده که این رابطه چگونه به خلق آثار پیکاسو منتهی شده است.

به تعبیر آندره مالرو «گربه پرنده را پاره‌پاره می‌کند، پیکاسو گربه را، نقاشی پیکاسو را می‌درد… و در نهایت نقاشی است که همیشه زنده می‌ماند».

قسمتی از کتاب

تا چشم کار می کرد کبوتر بود و کبوتر. هر بار که پابلو کوچولو از پنجره آپارتمان پدری‌اش در مالاگا به بیرون نگاه می‌کرد، می‌دید که چه طور کبوترها روی چنارهای میدان لامِرسِد جا خوش کرده‌اند.

همه جا بغ بغوی انبوه کبوتران نشسته روی درختان به گوش می‌رسید. داخل آپارتمان پدری نیز پر بود از کبوترها که گه گاهی لابه لای آن‌ها تصویری از یک منظره یا بوته‌ای از یاس‌های بنفش به چشم می‌خورد که خوسه روئیس بلاسکو، پدر پابلو، کشیده بود. ظاهراً در یکی از نقاشی‌های پدر تمام کبوترهای دوران کودکی پابلو جمع شده بودند؛ نشان به آن نشان که پیکاسو در اوج شهرت جهانی‌اش درباره آن نقاشی گفت: «صدها کبوتر، یکی پشت دیگری، صدها، هزاران و میلیون‌ها کبوتر.»

کتاب حیوانات پیکاسو نوشته بوریس فریدوالد را نشر چشمه با ترجمه فریده فرنودفر به چاپ رسانده است. می‌توانید نسخه الکترونیکی این کتاب را در فیدیبو بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 169143 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=169143
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات