نقشه جهان چه اشتباهاتی دارد؟ آیا روسیه از قاره افریقا بزرگتر است؟

نقشه جهان چه اشتباهاتی دارد؟

به گزارش گلونی قرن‌ها پیش نقشه‌ جهان ترسیم شد. نقشه‌ای که در آن زمان بیشتر برای دریانوردان مورد استفاده قرار می‌گرفت و به وسیله آن می‌توانستند موقعیت خود را بر روی دریاها بسنجند.

اما با گذشت سال‌ها این نقشه به روزتر و منظم‌تر شد، تا این‌که شخصی به نام مرکاتور در قرن شانزده نقشه‌ای ترسیم کرد که جهان از آن به عنوان بهترین و عالی‌ترین نقشه استفاده کرد.

سیستم تصویر مرکاتور به دلیل قابلیت نمایش خطوط با زاویه ثابت که به نام خطوط هم‌گوشه شناخته می‌شود، به سیستم تصویری استاندارد برای تهیه نقشه‌های دریایی تبدیل شد.

خطوط هم‌گوشه همه نصف‌النهارها را با زاویه‌ای معین و یکسان قطع می‌نماید. اگرچه در سیستم تصویر مرکاتور، مقیاس خطی در اطراف یک نقطه در همه جهت‌ها یکسان است و در نتیجه زاویه و شکل پدیده‌های کوچک بدون تغییر باقی می‌ماند ولی با افزایش عرض جغرافیایی از استوا به سمت قطب‌ها به دلیل بی‌نهایت شدن مقیاس، شکل و اندازه پدیده‌ها دچار تغییر و اعوجاج می‌شود.

برای نمونه خشکی‌های بزرگی مانند گرینلند و جنوبگان بسیار بزرگ‌تر از اندازه واقعی خود نسبت به خشکی‌هایی مانند آفریقا دیده می‌شوند.

این شکل از ترسیم استوانه‌ای جهان ایراداتی داشت.

در واقع تصویر مقیاس واقعی جهان با مقیاس مرکاتور متفاوت است.

در مقیاس اصلی قاره آفریقا و قطب جنوب بسیار بزرگ و پهناور هستند. اما در نقشه مرکاتور این بزرگی را بیشتر در روسیه و گرینلند می‌بینیم.

سال‌هاست که با همین ابعاد و مقیاس نقشه‌های جهان ترسیم می‌شود و کسی به اندازه واقعی کشورها و قاره‌ها در آن فکر نمی‌کند. نقشه واقعی جهان آفریقا را به همان اندازه که هست نشان می‌دهد.

یکی از بزرگترین اشتباهات نقشه مرکاتور، گریلند است که بزرگتر از کل قاره آمریکای جنوبی و در سایز برابر با افریقا ترسیم شده است. در واقعیت، کل اندازه گرینلند حتی نمی‌تواند آرژانتین یا الجزایر را هم پوشش دهد.

آمریکای جنوبی بیش از ۸ برابر بزرگتر از گرینلند و قاره آفریقا در حدود ۱۴ برابر بزرگتر از گرینلند است.

موقعیت قطب جنوب هم به خوبی ترسیم نشده. در واقع قطب جنوب یکی از بزرگترین قاره‌های جهان است که هنوزهمه بخش‌های آن به طور کامل کشف نشده است. این قاره تنها کمی بزرگتر از بزرگترین کشور جهان و در حدود ۱.۶ برابر برزیل و ۱.۵ برابر چین است.

پایان پیام

کد خبر : 168007 ساعت خبر : 4:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=168007
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات