کتاب قلعه حیوانات داستان مزرعه‌ای که قرار بود آزاد باشد

کتاب قلعه حیوانات داستان مزرعه‌ای که قرار بود آزاد باشد

به گزارش گلونی قلعه حیوانات (مزرعه حیوانات) کتابی درباره حیواناتی است که تصمیم می‌گیرند آزاد زندگی کنند و جهان خود را بسازند.

حیوانات مزرعه‌ای به نام «مانر» یک شب تصمیم می‌گیرند بر علیه صاحب مزرعه، آقای جونز، شورش کنند. آنها موفق می‌شوند و او را از مزرعه بیرون می‌کنند. این یک پیروزی بزرگ برای حیوانات محسوب می‌شد اما بعد از مدتی همه چیز تغییر کرد…

بسیاری این کتاب را تمثیلی از حکومت شوروی سابق می‌دانند. حکومتی که به بهانه نجات کارگران آنها را استثمار کرده بود.

در واقع این کتاب بیش از آن‌که درباره یک حکومت و ایدئولوژی آن بگوید تصویری کلی از قدرت و وسوسه‌ای که با دست‌یابی به آن برای تسلط و حکم‌رانی ایجاد می‌شود است.

حیوانات قرار بود در کنار هم مزرعه‌ای مستقل از انسان‌ها بسازند ولی قدرت مزه‌ای شیرین‌تر داشت و همین مسأله داستان‌های عجیبی برای حیوانات مزرعه مانر به وجود آورد.

جورج اورول در این کتاب با تمثیلی زیبا اتفاق‌های جامعه‌ای کمونیستی را بیان می‌کند. او در کتاب «۱۹۸۴» هم به همین موضوع می‌پردازد اما از زاویه‌ای دیگر.

داستانی که باز هم روایت ظلمی است که قدرت‌های جهانی به طبقه کارگر و حتی افراد حزب خودشان می‌کنند. او در کتاب ۱۹۸۴ جهان را به سه قدرت اوراسیا، اوشنیا و ایستاسیا تقسیم می‌کند و جامعه‌ای را ترسیم می‌کند که کوچک‌ترین حرکتی از نظر مأمورین امنیتی مخفی نمی‌ماند.

دو نگاه متفاوت در دو کتاب از جورج اورول اما با یک مضمون.

برخی معتقد هستند که  اورول در قلعه حیوانات می‌خواست داستان انقلاب روسیه را جوری بنویسد که همه بتوانند بفهمند، حتی اگر جزئیات دقیق تاریخی را ندانند.

کتاب قلعه حیوانات در فهرست صد کتاب برتر مجله تایم قرار دارد و از آن کتاب‌هایی است که حتماً باید خواند.

این رمان در طول جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد، ولی در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی به شهرت رسید.

قسمتی از کتاب

«اسکوئیلر دور مزرعه گشت تا خیال همه حیوانات را آسوده کند. او به آنها گفت که در گذشته هیچ قانونی در مورد منع داد و ستد با انسان‌ها و استفاده از پول به تصویب آنها نرسیده است و گفت شاید به دلیل دروغ‌های اسنوبال است که چنین تصوراتی را در ذهن خود دارند، اما چون حیوان‌ها با شک و تردید به صحبت‌های او گوش می‌دادند، اسکوئیلر از آنها پرسید: ممکن است خواب دیده باشید؟ آیا قانونی که از آن صحبت می‌کنید در جایی نوشته شده است؟ و چون این موارد در جایی نوشته نشده بودند حیوانات پذیرفتند که اشتباه می‌کنند.»

پایان پیام

نویسنده: راضیه حسینی

کد خبر : 167920 ساعت خبر : 11:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=167920
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات