آزار و اذیت فوک خزری در بهشهر؛ مردم به کمک فوک رفتند

آزار و اذیت فوک خزری در بهشهر؛ مردم به کمک فوک رفتند

به گزارش گلونی مجید غضنفری نوشت: در خصوص تصاویر منتشر شده از آزار و اذیت یک فوک خزری در سواحل شمالی کشور و با توجه به ناگوار بودن این صحنه‌ها که قطعاً دل هر انسانی را به درد می‌آورد، به اطلاع می‌رساند با پیگیری‌های فعالان محلی منطقه زاغمرز بهشهر، خوشبختانه این حیوان بعد از لحظاتی و با دخالت افراد متعهد و حیوان دوست حاضر در محل، مطابق با تصاویر انتهای ويدئوی موجود، در آب دریا رهاسازی می‌شود و اخبار مرتبط با مرگ حیوان موثق نیست.

لازم به ذکر است که فوک خزری، تنها پستاندار دریای خزر است و متاسفانه در معرض انقراض قرار دارد، این حیوان مهاجر است و ازین رو بعضا در سواحل کشور ما هم دیده می‌شود.

لطفا به محض رؤیت گونهی فوک خزری در سواحل و دریا با یگان حفاظت محیط زیست به شماره ۱۵۴۰ و یا مرکز حفاظت فوک خزری تماس بگیرید. شماره روابط عمومی مرکز ۰۹۱۱۲۸۲۲۴۹۳

آزار و اذیت فوک خزری در بهشهر

نماشای گلونی را دنبال کنید

فوک خَزَری یا فوک کاسپین (نام علمی: Pusa caspica) یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای کاسپین و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند.

این‌گونه تنها پستاندار دریای کاسپین به‌شمار می‌آید و به دلیل صیدِ بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فوک خزری به‌طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فوک به‌شمار می‌رود.

ساحل‌نشینانِ شمال به آن سگ آبی می‌گویند.

فوک‌ها در میان هزار نوع جاندارِ دریای کاسپین تنها پستاندار این دریا به‌شمار می‌آیند.

فوک‌ها جانورانی با ارزشند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای کاسپین به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم کاسپین را به خطر می‌اندازد.

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی کاسپین از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای کاسپین مهاجرت می‌کنند.

نخستین و تنها مرکز حفاظت از فوک کاسپین در کشور ایران در سال ۲۰۱۰ رسماً شروع به کار کرد.

این مرکز به همت خانم لنی هارت مؤسس مرکز بازتوانی و تحقیقاتی فوک هلند، دکتر محمد مصطفی شاهی فردوس و دکتر امیر صیاد شیرازی در جزیره آشوراده، در نزدیکی سواحل بندر ترکمن احداث شد.

هدف این مرکز نجات فوک‌های آسیب دیده، آموزش ماهیگیران، ارتقاء سطح فرهنگ محیط زیستی جامعه، تحقیقات و البته گسترش فعالیت‌های حفاظتی به سایر کشورهای حوزۀ کاسپین بوده ‌است.

مرکز حفاظت از فوک کاسپین ایران تا ابتدای سال ۲۰۱۸ توانست تعداد ۸۳ فوک را از کام مرگ نجات داده و پس از درمان به آغوش طبیعت بازگرداند.

پایان پیام

کد خبر : 171352 ساعت خبر : 4:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=171352
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات