تالاب چیست و تالاب‌های ایران کدامند؟

تالاب چیست و تالاب‌های ایران کدامند

به گزارش گلونی تالاب‌ها مناطق حد فاصل بین زیستگاه‌های خشکی و زیستگاه‌های آبی مانند رودخانه‌های عمیق و دریاچه‌ها هستند که عمق آنها بیش از شش متر نباشد.

تالاب چیست

بنابراین، تمام محیط‌های رودخانه‌ای، دریاچه‌ها، کرانه‌های ساحلی، جنگل‌های حرا، لجن زارها، تپه‌های مرجانی و محدوده‌هایی از سواحل دریاها و دریاچه‌ها که عمق آنها در پایین‌ترین حد جزر بیش از شش متر نباشد، در شمار تالاب‌های طبیعی قرار می‌گیرند.

افزون بر آن، محیط‌های آبی ساخته بشر، نظير حوضچه‌های پرورش ماهی، دریاچه سدها و کانال‌های آب نیز می‌توانند در ردیف تالاب‌ها به شمار آیند.

از تالاب‌های سراسر جهان، بیش از ۱۸۰۰ تا در فهرست تالاب‌های تحت حفاظت کنوانسیون رامسر قرار دارند که ایران در میان ۱۵۰ کشور عضو کنوانسیون، با دارا بودن ۸۶ تالاب، در رتبه نوزدهم قرار دارد.

کنوانسیون تالاب‌های مهم بین المللی با کنوانسیون رامسر در سال ۱۳۴۹ش/۱۹۷۱م در شهر رامسر استان مازندران برگزار شد و هدف اصلی آن مشارکت و همکاری تمام کشورهای عضو به منظور حفاظت از زیستگاه‌های تالابی است.

تالاب‌های میانکاله، دریاچه پریشان، دریاچه ارومیه، دریاچه نیریز، مرداب انزلی، تالاب شادگان، دریاچه هامون، قوپی باباعلی، هامون پوزاک، شور گل، بندر کیاشهر، امیرکلایه، قوری گل، مجموعه آلاگل، آلماگل، آجی گل، خوران، مجموعه رود شور، رود شیرین و رود میناب، رود گز، رود حرا، گاوخونی، خلیج گواتر، جزیره شیدوار، گمیشان و فریدونکنار تالاب‌های بین المللی ایران هستند.

افزون بر تالاب‌هایی که معرفی خواهد شد، برخی دریاچه‌ها، دریاچه سدها، جزیره‌ها، سراب‌ها، خلیج‌ها و خورهای کشور در ردیف تالاب‌های ایران قرار می‌گیرند که بسیاری از آنها در جلدهای دیگر چشم اندازهای جغرافیایی ایران همچون دریاچه‌های ایران، رودهای ایران، جزیره‌های ایران و معرفی شده‌اند.

از: کتاب تالاب‌ها چاپ سازمان انتشارات آستان قدس رضوی

وضعیت آلودگی تالاب‌ها در ایران همواره مورد نقد بسیاری از دوستداران محیط زیست در این کشور است.

عدم مدیریت پسماندها و فاضلاب‌ها در محیط تالابی، قطعه قطعه کردن تالاب، آتش زدن حوضچه‌های نفتی در تالاب از ابتدای حضور تا کنون و تخلیه پسماندهای نفتی در محدوده تالابی که از تخلفات میدان نفتی آزادگان در هورالعظیم است، عدم ارائه برنامه‌های احیایی و… از بحث‌های این فعالان محیط زیست است. فعالان زیادی در این حوزه، بارها به این مسائل پرداخته‌اند.

پایان پیام

کد خبر : 170219 ساعت خبر : 6:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170219
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات