روز جهانی عکاسی بر تمامی ایرانیان مبارک باد

روز جهانی عکاسی بر تمامی ایرانیان مبارک باد

به گزارش گلونی ۱۸ اوت هرسال طبق قراری بین‌المللی به عنوان روز جهانی عکاسی نام‌گذاری شده است.

از آنجایی که در این قرار حرفی از جزئیات و ویژگی‌های عکاس ذکر نشده است درنتیجه می‌توان این روز را به تک‌تک ایرانی‌ها تبریک و شادباش گفت. چرا؟ عرض می‌کنیم خدمت‌تان.

آیا در تعریف عکاس نوشته شده است فردی که دوربین حرفه‌ای دارد و شغلش عکاسی است و در عوض گرفتن عکس از رویدادها و وقایع روز از رسانه‌ها حقوق می‌گیرد؟ خیر چنین تعریفی در کشور ما وجود ندارد.

در کشور ما همه عکاس هستند. از مسئولین گرفته تا بچه‌ای که بتواند دستشویی خودش را اعلام کند. ما همه عکس می‌گیریم پس عکاس هستیم.

در نتیجه اگر در بیوگرافی صفحه اجتماعی خود این نکته را درج نکنیم در حق خود و جامعه اجحاف کردیم. دخترخاله خود من از عکاس‌های واشنگتن پست هم بیشتر عکاسی کرده است.

با این تفاوت که آن‌ها پس از جنگ عکاسی را شروع می‌کنند اما دخترخاله من پس از عکاسی جنگ را شروع می‌کند.

دخترخاله من یک عکس به همراه شوهرش در رستورانی اطراف چالوس منتشر می‌کند که روی میز در است از غذاهای رنگارنگ. سه دقیقه پس از انتشار این عکس، خواهرم موهای همسرش را در دست گرفته و کشان‌کشان او را به سمت ماشین روی زمین می‌کشد.

عمه‌مان هم یا ۶۷ سال سن عکاس ماهری است و سبک خودش را دارد.

او روزانه صدها عکس از دماغ خودش و پاچه شلوار شوهر عمه‌مان می‌فرستد داخل گروه‌های تلگرامی. همگان از دیدن این عکس‌ها شگفت زده می‌شوند اما عمه در نهایت فروتنی از دخترش می‌خواهد که توروخدا عکس‌ها رو پاک کن آبروم رفت.

ولی هنرپژوهان عکس‌های او را بسیار غنی برمی‌شمارند. آن‌ها معتقدند عکس‌هایی که عمه با پیراهن گل‌گلی و موهای ژولیده از دماغش گرفته است نوعی اعتراض مدنی به سیاست‌های حاکم بر جامعه و برون‌ریزی عصبیت درونی خانواده‌های ایرانی است.

آن‌ها اما هنوز معنی و مفهوم عکس‌های پاچه شلوار شوهر عمه را کشف نکردند.

۲۸ اوت روز جهانی عکاسی بر تمامی ایرانیان مبارک.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 173314 ساعت خبر : 5:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=173314
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات