زندگی نامه هنرینک مجنونیان

زندگی نامه هنرینک مجنونیان

هنریک مجنونیان، استاد ،پژوهشگر، کارشناس و نویسنده حوزه محیط زیست ۶۹ سال پیش در ۱۳۳۰ در شهرستان ارومیه دیده به جهان گشود.

در سال ۱۳۵۲ از دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۶ در همین دانشکده از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع بررسي اقتصادي و اجتماعي پارک‌هاي خزانه فرح آباد و آريامهر دفاع نمود.

هنریک مجنونیان از سال ۱۳۵۴ تا سال ۱۳۸۶ در سازمان محیط زیست و آموزشکده محیط زیست به عنوان کارشناس اجرایی و عضو هیئت علمی مشغول به کار بود.

در این مدت ضمن تلاش مستمر برای تربیت دانشجویان و آموزش کادر اجرایی برای سازمان محیط زیست، در زمینه تعیین رویکردهای حفاظت و راهبردهای ابتکاری در مدیریت مناطق تحت حفاظت نقشی تعیین کننده داشت.

یکی از ابتکارات هنریک مجنونیان ایده پی‌ریزی محدوده‌های امن در مناطق حفاظت شده بود که با توجه به موقعیت تضعیف شده سازمان محیط زیست در دهه ۶۰ یکی از راهکارهای اجرایی مناسب برای حفظ و نگهداشت زیستگاه‌های حساس و بکر بود.

هنریک مجنونیان بیش از ۶۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف مرتبط با حفاظت محیط زیست به صورت تألیف یا ترجمه منتشر نموده است.

کتا‌ب‌هایی که برای تمام سطوح اجرایی و علمی محیط زیست نگاشته شده است و به عنوان مرجع بسیاری از فعالیت‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زندگی نامه هنرینک مجنونیان

ارتقای سطح علمی و آگاهی کادر اجرایی تنها دغدغه ایشان نبود و در تمام این سال‌ها بسیاری از کتاب‌هایش به عنوان مرجع درسی و دانشگاهی برای تمام مقاطع تحصیلی در رشته های محیط زیست و منابع طبیعی تدریس شده است.

کتاب دانشنامه محیط زیست برای کودکان از جمله آثار ماندگار و مورد علاقه اوست که در سال ۹۷ پس از سال‌ها تلاش و کوشش جمعی در جمع آوری و نگارش این کتاب ارزنده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

بازنشستگی در سال ۱۳۸۶ از تأثیرگذاری عظیم او بر بخش‌های آموزشی و اجرایی حوزه محیط زیست کم نکرد و همچنان تا ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ که روح بلندش زمینی را که عاشقانه برای حفظش کوشیده بود ترک نمود این اثر گذاری ادامه داشت.

هنریک مجنونیان دانشمندی که ادیب و هنرمند بود و عاشق ایران، مصداق این شعر گئورک امین است که می‌گوید:
بر روی زمین
بیایید چنان زندگی کنیم
که زمین هم به ما افتخار کند

پایان پیام

کد خبر : 171662 ساعت خبر : 12:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=171662
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات