محبوبیت فردوسی پور دلیل تعطیلی نود

محبوبیت فردوسی پور دلیل تعطیلی نود

به گزارش گلونی بیست سال از شروع نود می‌گذرد و در همه این سال‌ها و تا پیش از تعطیلی همیشگی، این برنامه بدون رقیب جدی در صدر پربیننده‌ترین برنامه‌های ورزشی و حتی غیرورزشی صداوسیما بود.

۲۳ مرداد ۱۳۷۸ یعنی زمانی که تلویزیون غرق در کلیشه‌های خود بود و برنامه‌سازانش به تکرار مکررات و یکنواختی رسیده بودند، یکی از گزارش‌‌گران نسل سوم تلویزیون طرح یک برنامه ورزشی ویژه فوتبال را به مدیران شبکه سه داد.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی 

عادل فردوسی‌پور پس از ۴ سال حضور در تلویزیون، حالا خود را به عنوان بهترین گزارشگر فوتبال ثابت کرده بود. نود شب‌های دوشنبه حدود ساعت ۱۰:۳۰ روی انتن می‌رفت. زمان پایان این برنامه گاهی تا ۲ و حتی ۳ صبح هم کشیده می‌شد.

نود معمولا به پخش خلاصه بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران، جام حذفی، گزیده‌هایی از لیگ دسته اول فوتبال، تحلیل مسائل مربوط به داوری بازی‌ها با حضور کارشناسان داوری و بررسی حواشی فوتبال ایران می‌پرداخت.

دعوت از بازیکنان مطرح، پیشکسوتان و مدیران ورزشی هم در این برنامه گنجانده شده بود.

سال به سال گذشت و جایگاه نود در فوتبال محکم‌تر شد. حالا نود به متر و معیار فوتبال ایران شده بود. همه ورزش‌دوستان منتظر دوشنبه شب بودند تا نود شروع شود.

مخاطبان فراوانش چنان برنامه خود را تنظیم می‌کردند که تا پیش از شروع برنامه خانه باشند و اگر حتی مهمان بودند، زمان مهمانی تا پایان نود طول می‌کشید.

بخش‌های جنجالی و روکردن پرونده‌های فساد، تبانی، رشوه، کودک‌آزاری در تیم‌های پایه و شرطبندی اگرچه همچنان بر مخاطبان نود می‌افزود اما مخالفانش را زیادتر و عصبانی‌تر می‌کرد.

محبوبیت فردوسی پور دلیل تعطیلی نود

نود فراز و نشیب زیاد داشت ولی از استاندارهایی که خود پایه‌گذار آن در برنامه سازی تلویزیونی در زمینه ورزش بود کوتاه نیامد.

در همه این سال‌ها مدیریت شبکه بزرگترین حامی نود و عادل بود. بدون این حمایت‌ها نسخه نود در همان ابتدای راه پیچیده می‌شد.

اقبال مردم به این برنامه را در تعداد پیامک‌های ارسالی می‌شد فهمید. این برنامه رکورد بیشترین پیامک را در بین همهٔ برنامه‌های صدا و سیما با شش میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک در اختیار دارد.

همین محبوبیت فرصت مناسبی برای مدیران تلویزیون بود. گرانترین تعرفه تبلیغات تلویزیونی پیش و در میان برنامه نود بود. ارقام شگفت‌انگیزی برای هر ثانیه از این تبلیغات نفع صداوسیما از برنامه نود بود.

اینها دلایلی بود که با وجود مخالفان بانفوذ و قدرتمند نود همچنان پابرجا به کار خود ادامه می‌داد.

هیچ تخلفی در فوتبال کشور از چشم سازندگان نود و خبرنگاران افتخاری آن پنهان نمی‌ماند.

فیلم‌های درگیری‌ شدید عادل فردوسی‌پور با نمایندگان مجلس و مدیران ارشد دولتی برای جلوگیری از سوءاستفاده و اعمال نفوذ در مسابقات، انتقال تیم‌ها و زدوبندهای پشت پرده هنوز در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

نود فقط یک برنامه تلویزیونی بود قدرت تغییرات در ساختارهاب فاسد و ناکارآمد فوتبال را نداشت و هنوز شاهدیم که این فساد هرسال بیشتر می‌شد. ولی دستکم این برنامه مانند آیینه تمام نمایی بود برای نشان دادن فاجعه‌ای که فوتبال ایران را به لبه پرتگاه رسانده است.

البته انتقادهای اصولی و کارشناسی‌ شده هم به عادل و برنامه‌اش وارد بود. مانند حمایت بیش از حد از کیروش و یا کمرنگ شدن انتقاد به فدراسیون در یکی‌دو سال اخر پخش نود.

اما این موارد در برابر خدماتی که نود به فوتبال ایران کرد بسیار ناچیز هستند.

روزگار گذشت و عادل تبدیل به قدرتمندترین برنامه‌ساز ورزشی تلویزیون شد.

برنامه ورزشی ۱۲۰ از شبکه ورزش و ویژه‌برنامه‌های جام جهانی و جام ملت‌ها همه به او سپرده می‌شدند.

اما تغییرات در مدیریت ارشد صداوسیما و شبکه ۳ سیما ورق را به نفع مخالفان نود عوض کرد.

مدیران جوان تازه‌وارد تاب قدرت عادل را نداشتند. اختلافات شروع شد و کم‌کم عادل مورد غضب قرار گرفت و در نهایت پس از نوزده سال، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ آخرین قسمت این برنامه پخش شد.

بعدها که تلاش‌ها برای شروع دوباره نود نتیجه نداد، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سابق مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی برنامه ۹۰ گفت: «از نهاد‌های امنیتی پرسیدم مشکل عادل فردوسی پور چیست؟ گفتند فقط محبوبیت! به مسئولش در رسانه ملی گفتم، گفت شما دخالت نکنید، این پروسه برخورد با او پروسه‌ای هشت ماهه بوده است!»

محبوبیت عادل فردوسی‌پور و نود که در همه جای دنیا باعث مباهات و سرفرازی مدیران یک شبکه می‌توانست باشد، موجب تعطیلی این برنامه شد.

پایان پیام

گزارشگر: محمد پورخداداد

کد خبر : 172536 ساعت خبر : 3:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=172536
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات