ناشنوایان مبتلا به کرونا چه باید بکنند؟

ناشنوایان مبتلا به کرونا چه باید بکنند؟

به گزارش گلونی بيش از ٢٥ هزار نفر ناشنوا در كشور و خانواده و اطرافيان آن‌ها در خطر ابتلا به كرونا هستند.

بنابر آمار سازمان بهزيستی فقط ٢٥ هزار نفر ناشنوای دارای پرونده در كشور وجود دارند و اين عدد دربرگيرنده ناشنوايان فاقد پرونده كه يا به بهزيستی مراجعه ننموده و يا فاقد سواد می‌باشند نمی‌گردد و آمار واقعی حتماً بيش از اين تعداد است.

ناشنوایان مبتلا به کرونا

به دليل عدم امكان توليد ماسك ويژه ناشنوايان در كشور، افراد ناشنوا كه تنها امكان ارتباطی‌شان با جامعه از طريق لب‌خوانی است به ناچار يا بيماری خود را مخفی نموده و يا از حضور در اجتماع به طور كامل محروم شده‌اند و اين در شرايطی است كه در صورت ابتلا به هر نوع بيماری به دليل عدم پذيرش افراد بدون ماسك در مراكز درمانی اين افراد از درمان محروم مانده و در معرض خطرات و آسيب‌های بيشتری قرار می‌گيرند.

اين آسيب‌ها بی‌ترديد نه تنها متوجه خود اين افراد بلكه خانواده آن‌ها نيز خواهد بود و در صورت در نظر گرفتن ميانگين ٤ عضو برای هر خانواده حداقل ١٠٠ هزار نفر از هموطنان ما در خطر بالقوه ابتلا به كرونا و انتقال آن به ديگران قرار دارند.

با توجه به اين كه تاكنون توفيقی در زمينه توليد ماسك ويژه ناشنوايان در داخل حاصل نشده لازم است مسئولين و نهادهای مرتبط و انجمن‌های خيريه و خيرين در سراسر كشور دست به دست يكديگر داده و زمينه خريد ماسك ويژه ناشنوايان از كشورهای توليد كننده را فراهم آورند.

گفتنی است از دست دادن کامل شنوایی را ناشنوایی و کم شدن آن را کم‌شنوایی گویند.

اختلال می‌تواند ابتلاء نسبت به تمام نوت‌های صدا باشد یا محدود به صداهای معینی است. اندازه‌گیری حد شنوایی مستلزم مطالعه این اختلالات با دستگاهای شنوایی سنج که به آن شنوایی سنجی گویند.

  • ناشنوایی مادرزادی: به علت ناهنجاری‌های وخیم گوش میانی یا داخلی که قابل برگشت نباشد.

یا اگر عصب کوکلئر نباشد یا پیشرفت انهدامی و فساد در مراکز عصبی شنوایی در کار باشد که به‌طور جلوگیری‌ناپذیری همراه با لالی و گنگی است زیرا کودک با غریزه تقلیدی صحبت کردن را یادمی‌گیرد به‌طوری‌که صداهای دیگران را بشنود.

  • ناشنوایی اکتسابی: دو نوع دارد. بنابر محل ابتلاء که محرومیت از شنوایی را تعیین می‌کند.
    1. ناشنوایی انتقالی: بعلت ضایعات مجرای گوش خارجی یا گوش میانی و عناصر آن.
    2. ناشنوایی درکی: اگر در پی ضایعات دستگاه گوش داخلی کانال‌های نیمه حلقوی که شامل دستگاه درک یا راه‌های عصبی که از آن‌ها عمل انتقال امواج صوتی به قشر مغز هدایت می‌گردند.

پایان پیام

نویسنده: مهشید قبادی

کد خبر : 172560 ساعت خبر : 3:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=172560
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات