وام برای مستاجرها چه سودی دارد؟

وام برای مستاجرها چه سودی دارد؟

به گزارش گلونی قیمت مسکن در بالاترین میزان تاریخ خود قرار دارد. طوری که حتا خود صاحبخانه‌ها هم قبول دارند که قیمت خانه‌شان اینقدر نمی‌ارزد.

از آن سو قیمت اجاره و رهن خانه نیز در اوج خود قرار دارد. طوری که مستاجران دیگر توان پرداخت ندارند.

وام برای مستاجرها

برای اولین بار در تاریخ دولت می‌خواهد برای کرایه خانه مستأجران به آن‌ها وام پرداخت کند.

یعنی وام بدهد نه برای ساخت منزل. نه برای خرید مسکن. نه برای تعمیر ساختمان بلکه برای اجاره‌ی یک آپارتمان ۴۰ یا ۵۰ متری در جنوب شهر.

نکته جالب و البته دردناک اینجاست که مستاجر طفلک با همان وام اجاره هم باز در پرداخت اجازه مسکن خود درمانده است.

هرچند که در ابتدا اینقدر ایراد به این طرح وام مستأجران وارد بود که حتا برخی مراجع هم به قضیه ورود کردند و آن را خلاف اصول بانکداری اسلامی می‌دانستند.

به زبان خودمانی اگر بخواهیم بگوییم، طرح وام مستأجران چیزی شبیه به نزول دادن پول بود. هرچند پس از انتقادات این طرح تغییر کرد و مشکل آن برطرف شد اما باز هم در برطرف کردن مشکل مستأجران بی‌اثر ظاهر شده است.

اقتصاد پویا یعنی فرد با درآمد خود بتواند برای خود منزل تهیه کند. یعنی یا خریداری کند یا بسازد. اما اوضاع اقتصادی ما به جایی رسیده است که نه تنها به این درجه نرسیدیم بلکه حتا با داشتن شغل و درآمد باز هم نمی‌توانیم یک واحد آپارتمان نقلی و ساده کرایه کنیم.

این یعنی اوضاع ما از بد هم بدتر است. حالا باید دید مسئولان برای این معضل تاریخی چه تمهیداتی می‌اندیشند؟ البته تمهیداتی که عملیاتی باشد و مانند وام مستاجران فقط پاک کردن صورت مسئله نباشد.

راهنمای ثبت نام وام برای مستاجران

متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با ارسال کدملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت‌نام اولیه دریافت تسهیلات اقدام کنند.

مهلت ثبت در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه به اتمام می‌رسد و زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات پس از تدوین دستور العمل مرتبط توسط وزارت راه و شهرسازی، از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن و بخشنامه بعدی این معاونت در همان تاریخ اعلام خواهد شد.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 173816 ساعت خبر : 7:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=173816
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات