چرت کوتاه بعدازظهر را فراموش نکنید

چرت کوتاه بعدازظهر را فراموش نکنید

به گزارش گلونی چرت کوتاه مزایایی دارد که مطالعات امروزی بر آن صحه گذاشته‌اند تا جایی که در پاسخ به فواید بسیار چرت زدن، شرکت‌های بزرگی مانند فیس بوک، گوگل و نایک اتاق‌های چرت زدن را در محل کار گنجانیده و کارمندان خود را ترغیب به استفاده از آن‌ها می‌کنند.

قدیمی‌ها همیشه عادت داشتند بعد از غذا چرت بزنند.

یک متکای بزرگ با روکش مخمل قرمز و پارچه سفید، زیر دست می‌ماند و چشم آرام آرام گرم می‌شد.

همیشه بعد از ناهار چند دقیقه‌ای سکوت کامل در خانه‌های قدیمی حکم‌فرما بود و خبری از سر و صدای تلویزون و موبایل نبود.

آن‌قدر به این خواب چند دقیقه‌ای عادت داشتند که اگر روزی مهمانی از راه می‌رسید و فرصت خوابیدن نبود گاهی همان‌طور نشسته در حالی‌که به تلویزیون خیره شده بودند و بچه‌ها هر ازچند گاهی جیغ زنان وارد اتاق می‌شدند و فریاد زنان خارج، چشمان‌شان را می‌بستند و به خوابی عمیق فرو می‌رفتند. آدم‌های قدیم انگار همه کارهای‌شان سر حساب و کتاب بود.

حالا بعد از گذشت سال‌ها محققان دانشگاه‌های بزرگ به اهمیت همین چرت کوتاه بعدازظهر رسیده‌اند و می‌گویند کلی فایده دارد.

مثلاً حافظه را تقویت می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد، اعصاب را آرام می‌کند، هوشیاری را بهبود می‌بخشد، خلاقیت را افزایش می‌دهد، قدرت اراده را تقویت می‌کند و در آخر، هیچ ضرری هم ندارد.

البته باید حواس‌مان باشد خواب بعدازظهر را با خواب شب اشتباه نگیریم و آن‌قدر نخوابیم که شب تا ساعت سه همین‌جور به صفحه تلویزیون زل بزنیم و با حس خواب‌آلودگی کاملاً غریبه باشیم. ده، تا بیست دقیقه خواب در بعداز ظهر همه این فواید را برای بدن تأمین می‌کند و نیازی نیست یکی دوساعت از وقت‌مان را صرفش کنیم.

چون ممکن است نتیجه عکس بدهد و اصلاً هم برای بدن مفید نباشد.

پس برای چرت مختصر و مفید بعدازظهر برنامه‌ریزی کنید و از آن غافل نشوید.

یک مطالعه در دانشگاه برکلینشانداد که یک چرت ۳۰ دقیقه‌ای به‌طور بالقوه می‌تواند شما را آرام کند.

این مطالعه نشان داد که در چرت ۳۰ دقیقه‌ای که مغز وارد خواب سبک می‌شود چون هیچ رؤیایی وجود ندارد اعصاب حالتی چون غوطه‌وری در آب را تجربه می‌کند که باعث می‌شود تنش‌ها و انقباض‌هایی که در طول روز در اعصاب ماهیچه‌ای ایجادشده رها شوند و بدن سبکی و راحتی را احساس و تجربه کند.

پایان پیام

نویسنده: راضیه حسینی

کد خبر : 170166 ساعت خبر : 3:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170166
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات