کاشت درخت ممکن است تاثیری در مقابله با تغییرات آب و هوایی نداشته باشد

محققان اسکاتلندی:‌ کاشت درخت ممکن است تاثیری در مقابله با تغییرات آب و هوایی نداشته باشد

به گزارش گلونی بر اساس پژوهشی جدید دانشمندان اسکاتلندی مدعی شده‌اند که کاشت درخت در ابعاد وسیع ممکن است همیشه بهترین راهبرد برای مقابله با تعییرات آب و هوایی نباشد.

پژوهشگران در این تحقیق با مطالعه بر روی سایت‌هایی در اسکاتلند متوجه شدند که درختان تاثیر چندانی بر روی افزایش ترسیب کربن (ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) نداشته‌اند.

کارشناسان دانشگاه استرلینگ و موسسه جیمز هوتان با آنالیز ۴ نقطه در اسکاتلند که درختان توس را در مورلندها (نوعی زیستگاه است که در مناطق مرتفع یافت می‌شود) کاشته بوده‌اند متوجه شدند که در طول دهه‌هایی که از کاشت درختان می‌گذرد هیچ افزایشی در میزان کربن ذخیره شده در اکوسیستم دیده نشده است.

این تیم تحقیقاتی همچنین متوجه شده‌اند که هرگونه افزایش در میزان ذخیره کربن در زیست توده‌ی درختان با کاهش ذخیره‌ی کربن در خاک همراه بوده است.

بسیاری از کشورها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی درخت می‌کارند چرا که بر این باورند که درختان با فتوسنتز و رشد خود کربن را از اتمسفر جذب می‌کنند و در خود نگه می‌دارند.

اما درختان با کربنی که در خاک موجود است نیز در ارتباطند و میزان کربن در خاک بیشتر از میزان کربنی است که در گیاهان موجود است.

این تحقیق درختان بومی مورلندهای اسکاتلند، که در خود ذخیره کربن بالایی دارند، را بررسی کرده است.

در این بررسی مشخص شد که این درختان که ۴ دهه پیش کاشته شده‌اند تاثیر قابل توجهی در ترسیب کربن نداشته‌اند.

در این مطالعه ۱۲ سال بعد از کاشت درختان توس در مورلندها کاهش ۵۸٪ در میزان کربن موجود در خاک گزارش شده است و این کاهش در سال‌های بعد با رشد درختان و جذب کربن در آنها نیز جبران نشده است.

همچنین ۳۹ سال پس از کاشت درختان در این مورلندها کربنی که توسط درختان ترسیب شده است با میزان کربنی که خاک از دست داده است برابر بوده اما در کل ذخیره ی کربن اکوسیستم افزایش خاصی پیدا نکرده است.

دلیل این اتفاق این است که با کاشت درختان ارگانیسم‌های موجود در خاک با سرعت بیشتری مواد ارگانیک موجود در خاک را تجزیه می‌کنند و با اینکار کربن دی اکسید بیشتری را آزاد می‌کنند.

کاشت درخت می‌تواند باعث افزایش ترسیب کربن شود اما باید توجه داشت که اینکار در چه مکانی با چه نوع خاکی صورت می‌گیرد تا بیشترین تاثیر را در مقابله با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. درغیراینصورت تاثیری در ترسیب کربن نخواهند داشت.

استراتژی‌هایی مانند کاشت درخت که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در پیش گرفته می‌شوند باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌گزلو

کد خبر : 169433 ساعت خبر : 12:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=169433
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات