آبشار یخی نماد طبیعی و چشم‌نواز دماوند است

آبشار یخی نماد طبیعی و چشم‌نواز دماوند است

به گزارش گلونی او که دماوند را آفرید، خوب می‌دانست که داستان اساطیر ایران‌زمین بی نام بلندش، کوتاه هستند و هیچ.

مادرانی که آرش پرورش می‌دهند خوب می‌دانند که کمانگیر بزرگ این سرزمین بر قله دماوند، زادگاه فریدون ضحاک کش، برای تعیین مرز عظمت دیارمان جان گذاشت و پیکرش پاره پاره در خاک ایران پخش شد و روانش در تیر دمیده.

آرش شاید افسانه باشد. تیر و کمانی شاید در بین نباشد. ضحاک زمانه هم شاید در دماوند اسیر نمانده باشد.

آبشار یخی نماد طبیعی و چشم‌نواز دماوند است

اما دماوند که هست. می‌بینیمش. بلند و با عظمت. سپید و “پای‌‌ دربند” و خاموش. زیبا و زندگی‌بخش. نخستين جايگاه فهرست ميراث طبيعی ايران را دارد و پر است از جاذبه‌های طبیعی گردشگری.

آبشار یخی یکی از هزاران نماد طبیعی چشم‌نواز دماوند، در ارتفاع ۵۱۰۰ متری جنوب آن، میعادگاه کوهنوردانی است که اگر کمی مسیر کج کنند می‌توانند این مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه را نیز ببینند.

آبشار یخی جز در مدت کوتاهی از تابستان که باریکه آبی از کنار آن جاری می‌شود، در سایر زمان‌ها یخ‌زده است و این آب‌باریکه نیز مدت کوتاهی دوام می‌آورد و بلافاصله منجمد می‌شود.

تپه‌های گوگرد دماوند درست از سمت چپ این آبشار ۷ تا ۱۲ متری شروع می‌شود که گاز متصاعد شده از آنها، صعود را برای کوهنوردان دشوار می‌کند.

آنچه بر زیبایی آبشار یخی دماوند و آبشارهایی از این دست می‌افزاید این است که یخ‌ها به روی سطح‌شان صاف و یکدست نیست و به صورت قندیل‌های یخی بزرگی روی هم چیده شده‌اند.

آبشار یخی دماوند اما دماسنج دماوند است. اما نه دماسنجی که با گرم شدن هوای البرز قامتش بلندتر شود و با سردتر شدن هوای ایران کوتاه‌تر.

زنگ خطر گرمایش جهانی و تغییر آب و هوای زمین که به صدا درآمد، آبشار یخی نیز شروع به باریک و باریک‌تر شدن کرد.

این باریک شدن وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم فلات‌ها محل تشکیل تمدن‌ها هستند و کوه‌ها آب‌انبارهای جهان و منبع مهم تامین کننده آب شیرین بشر.

کاش همه و بیشتر از همه، مسئولان زیربط کمی دغدغه‌های زیست‌محیطی‌شان را بیشتر کنند تا حداقل قامت آبشاریخی دماوند نحیف‌تر از این نشود و حیاتش به مویی بند.

پایان پیام

نویسنده: سمیه باقری حسن‌کیاده

عکس: سپهر گودرزی

کد خبر : 174378 ساعت خبر : 9:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174378
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات