تنگه کال جنی جایی برای ساختن افسانه‌های قدیمی در نزدیکی شهر طبس

تنگه کال جنی جایی برای ساختن افسانه‌های قدیمی در نزدیکی شهر طبس

به گزارش گلونی گاهی دلیل جذب گردشگر به منطقه‌ای، فقط جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن نیست.

برخی مواقع افسانه‌ها و قصه‌ها هستند که مردم را به سمت منطقه‌ای می‌کشند.

افسانه‌هایی که نسل به نسل بین مردم محلی روایت و کم‌کم به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شدند.

یکی از این قصه‌ها مربوط به تنگه کال جنی یا تنگه جن‌هاست. همین نام کافی است تا برخی را کنجکاو دیدن این تنگه کند.

تنگه کال جنی جایی برای ساختن افسانه‌های قدیمی

این تنگه در نزدیکی طبس قرار دارد. جایی که مردم محلی با اعتقادی کامل و محکم می‌گویند اجنه در آن حضور دارند و حتی به شما تنورها و دودکش‌های‌شان را هم نشان می‌دهند.

کاری هم ندارند که باستان‌شناسان این اشکال تنور مانند را حاصل فرسایش خاک دانسته‌اند و بر اثر گذر زمان سنگ‌ها و دیواره‌های این تنگه اشکال مختلفی به خود گرفته است.

آن‌ها دلیل دیگری هم برمدعای خود دارند. گوش کنید، صدای زوزه باد که در این دیواره‌های عجیب می‌پیچد، صدای اجنه است. اصلاً مگر باد چنین صدایی دارد؟

برخی می‌گویند این تنگه زمانی مأمن زرتشتیانی بود که از حمله اعراب فرار کرده و در این‌جا برای خود حفره‌هایی به عنوان خانه ساخته بودند. به این تنگه که سفر کنید می‌توانید این خانه‌ها را که محلی‌ها نام خانه گبر بر آنها گذاشته‌‌اند ببینید.

برای رسیدن به این تنگه اول باید خودمان را به طبس برسانیم و از طبس به سمت روستای ازمیغان حرکت کنیم. ازمیغان شمال طبس و در مسیر فرودگاه قرار دارد.

بعد از ۳۵ دقیقه وارد یک جاده خاکی می‌شویم که اگر آن را تا انتها برویم باید ماشین‌مان را پارک کرده و پیاده وارد تنگه اجنه شویم.

از دو مسیر می‌توان وارد این دره شد. یکی انتهای جاده خاکی که ابتدای این دره و به کوه وصل شده است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که با یک میانبر از داخل یک شکاف می‌توان به درون دره راه یافت.

چند دلیل قانع کننده برای رفتن به کال جنی وجود دارد، شکل تراشیدگی و بریدگی دره‌ها زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این شکل و شمایل به زمین‌شناسان ثابت کرده که تنگه از هزاران سال پیش بر اثر فرسایش زمین و حضور سیلاب‌ها به این شکل درآمده.

تنگه، گاهی شکل خمیده و گاهی زاوبه‌دار به خود می‌گیرد. علاوه بر آن این فقط زمین نیست که ما را جذب خودش می‌کند، بلکه اگر حین پیاده‌روی گاهی به بالا نگاه کنیم چیزی جز یک شکاف آبی رنگ از آسمان نخواهیم دید.

پایان پیام

نویسنده: راضیه حسینی

کد خبر : 176183 ساعت خبر : 5:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176183
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات