فروش کتاب با ۵۰ درصد تخفیف می‌تواند یک جامعه را نابود کند

فروش کتاب با ۵۰ درصد تخفیف می‌تواند یک جامعه را نابود کند

به گزارش گلونی اگر در پیاده‌رو خیابان انقلاب قدم بزنید یا در فروشگاه‌های اینترنتی چرخی بزنید با کتاب‌هایی روبه‌رو می‌شوید که با ۵۰ درصد تخفیف برای فروش قرار گرفتند. اما ماجرا چیست؟

ماجرا از این قرار است که این کتاب‌های ارزان افستی هستند. کتاب‌هایی که به طور قاچاقی چاپ می‌شوند اما به طور گسترده در بازار کتاب توزیع می‌شوند.

فروش کتاب با ۵۰ درصد تخفیف

منظور از چاپ افستی همان کپی کردن یک کتاب است.

یعنی یک ناشر زحمت کشیده یک کتاب را از یک نویسنده منتشر کرده، هزینه کارگر داده، هزینه نویسنده داده، هزینه مترجم داده. هزینه‌های گرفتن مجوز از ارشاد را پرداخت کرده، هزینه صفحه‌آرایی داده. هزینه طراحی جلد داده. هزینه ویراستاری داده و…

اما یک ناشر متقلب پیدا می‌شود و این کتاب را زیراکس یا کپی می‌گیرد و فقط اسم ناشر را تغییر می‌دهد. حالا او فقط هزینه چاپ را می‌دهد و از پرداخت هزینه‌های گزاف دیگر راحت است.

همین می‌شود که او می‌تواند آن کتاب را با ۵۰ درصد تخفیف بفروشد و باز هم کلی سود کند.

استفاده از افرادی که حتا اسم نویسنده کتاب را هم نمی‌دانند و صرفاً روی ویژگی‌های دیگر آنان حساب باز شده است.

مخاطب هم که دوست دارد کتاب ارزان‌تری بخرد معمولاً جذب این ناشرها و تبلیغات آن‌ها می‌شود و اینگونه است که سر ناشران رسمی و معتبر بی‌کلاه می‌ماند. اما این پایان ماجرا نیست.

خرید کتاب‌های قاچاق آفستی ضربه زدن به بازار کتاب است. چرا؟ چون به مرور ناشران معتبر که تا کنون کتاب‌های خوب را ترجمه و منتشر می‌کردند برشکست می‌شوند و دیگر کتاب جدیدی وارد بازار نمی‌شود تا ناشران متقلب آن را کپی کنند و با ۵۰ درصد تخفیف بفروشند ما و هم دل‌مان خوش باشد که کتاب ارزان خریداری کردیم.

بعد از مدتی دیگر کتابی وارد بازار نمی‌شود که ارزان باشد یا گران. وقتی کتابی وارد بازار نشود کسی هم کتاب جدیدی نمی‌خواند و سرانه مطالعه کشور از اینی که هست هم کمتر می‌شود و به صفر نزدیک می‌شود.

جامعه‌ای هم که مردمانش و مخصوصا خواصش مطالعه نکنند محکوم به نابودی هستند. آن‌ها جامعه‌ای بی‌دانش، بی‌علم و فاقد اندیشه خواهند شد.

چنین جامعه‌ای به راحتی استعمار می‌شود. پس مراقب باشیم که برای ۵۰ درصد تخفیف زندگی و جامعه خود را نابود نکنیم.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 175725 ساعت خبر : 9:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=175725
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات