قله آتشفشانی تفتان با چشمان نیمه باز در استان سیستان و بلوچستان

قله آتشفشانی تفتان با چشمان نیمه باز در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش گلونی این قله به ارتفاع ۳ هزار و ۹۴۱ متر یک اثر طبیعی در استان سیستان و بلوچستان است.

تفتان تکه‌ای از یک منطقه‌ آتشفشانی بوده که تا پاکستان شمالی ادامه دارد. این کوه متعلق به گره آتشفشان کوه آتش‌فشانی خاموش سلطان در پاکستان است.

کوه‌ تفتان قله‌های زیادی دارد که «چهل تن» نام قله‌ی آتشفشانی آن است. طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله‌ی اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند.

قله آتشفشانی تفتان با چشمان نیمه باز

 تقریبا در همه حال از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود. در زبان بلوچی «تَپت» به معنای گرما است. نام تفتان ریشه در کلمه‌ی تپتان دارد که خود جمع کلمه‌ی تپت است.

تفتان تنها کوه آتشفشانی فعال در ایران بوده که ۴ قله و ۳ دهانه دارد.

این قلل در نزدیکی شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان است.

برای رسیدن به این شهر باید از جاده‌ی خاش به زاهدان به سمت شمال خاش سفر کنید. پس از طی حدود ۲۰ کیلومتر تابلوی بزرگی را مشاهده خواهید کرد که مسیر دسترسی به تفتان را نشان می‌دهد.

برای صعود به تفتان چهار راه اصلی وجود دارد مسیر پناهگاه در جبهه غربی، روستای ترشاب از سمت شرقی، روستای تمین در شمال و دو راهی سنگان و روستای خنجک در سمت شمال شرقی. مسیر پناهگاه در جبهه‌ی غربی پرترددترین مسیر کوهنوردان است که در مسیر آن پناهگاه نیز وجود دارد.

ماه فروردین تا اوایل اردیبهشت بهترین زمان برای صعود به تفتان است.

در تابستان صعود به قله تقتان به دلیل گرمای هوا دشوار خواهد بود. در پاییز و زمستان نیز صعود به به دلیل عواملی مثل وزش شدید باد و وجود یخ در اطراف مخروط اصلی قله دشوار است.

در ارتفاعات تفتان ۳ دریاچه مشهور به «دریا سر» قابل مشاهده است. دو دریاچه در بخش شمالی تفتان قرار دارند و آب آن‌ها کم عمق و شیرین بوده و دریاچه دیگر نسبتا بزرگ و آبی شور دارد.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177036 ساعت خبر : 7:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177036
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات