پارک جنگلی خشکه داران تنکابن تنها جنگل جلگه‌ای شمال ایران در مازندران

پارک جنگلی خشکه داران تنکابن تنها جنگل جلگه‌ای شمال ایران در مازندران

به گزارش گلونی این پارک یک اثر طبیعی ملی در استان مازندران است. این پارک در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد در کنار جاده واقع شده و تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد.

این منطقه به عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران به ‌شمار می‌رود. این جنگل بالغ بر ۲ میلیون متر مربع مساحت دارد.

پارک جنگلی خشکه داران تنکابن

این جنگل ۲۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. متوسط دما در این جنگل ۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۱۱۰۰ میلی‌متر است.

به همین دلیل این پارک جنگلی دارای اقلیمی معتدل و مرطوب است. بخش‌هایی از این منطقه حالت تالابی دارد و از مناطق مهم لانه سازی و جوجه آوری بسیاری از پرندگان به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی این پارک شامل گونه های توسکای قشلاقی، سفید پلت، اوجا، انجیلی، شمشاد، انار وحشی، ازگیل، ولیک، لرگ، آلوچه و تمشک است. همچنین جانورانی چون گراز، گرگ، شغال، روباه معمولی و بسیاری از پرندگان در این پارک زندگی می‌کنند.

در حاشیه این منطقه نیز موزه‌ای قرار دارد. این موزه مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذاشته. به همین دلیل مورد استقبال محققان و دانش پژوهان است.

همچنین غار دانیال هم از جاذبه‌های نزدیک به این پارک جنگلی است. که در بازدید از این پارک جنگلی می‌توانی سری هم به آن بزنید.

توجه داشته باشید که برای بازدید از این پارک باید با اداره محیط زیست استان هماهنگی کنید.

خشكه داران با شرايط مذكور و برخورداري از ساحل زيباي درياي خزر و مجاورت با شهرهاي توريستي و امكانات اقامتي و پذيرايي از جمله بهترين مناطق گردشگری ایران است.

محیط زیست را از نیاکانمان به ارث نبرده‌ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم. باشد که با آگاهی در حفظ و نگهداری این آثار طبیعی ملی بکوشیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177153 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177153
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات