پناهگاه حیات وحش کیامکی در آذربایجان شرقی با مناظری خیره کننده

پناهگاه حیات وحش کیامکی در آذربایجان شرقی با مناظری خیره کننده

به گزارش گلونی این منطقه با ۹۵ هزار هکتار بین دو شهرستان مرند و جلفا قرار دارد. این منطقه حفاظت شده یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان آذربایجان شرقی است.

نام این منطقه حفاظت شده از کوه‌های کیامکی گرفته شده است. ارتفاع این منطقه از ۵۴۰ متر در ساحل رودخانه ارس تا ۳۴۱۴ متر در کوه کیامکی داغ تغییر می‌کند. همچنین رود ارس از مرز شمالی این منطقه جریان دارد.

پناهگاه حیات وحش کیامکی در آذربایجان شرقی

میانگین سالانه دما در منطقه ۱۱ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه ۲/۳۳۶ میلی متر است.

بیش از ۳۶۱ گونه گیاهی و ۲۵۷ گونه جانوری شامل ۳۹ گونه پستاندار، ۱۵۴ گونه پرنده و ۴۳ گونه خزنده در این منطقه زندگی می‌کنند.

زیستگاه‌های آبی کیامکی نیز در حاشیه رودخانه مرزی ارس، در فصول گوناگون سال میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار‌آبزی است.

رودخانه‌های دائمی، صخره‌های زیبا، مناظر بدیع و همچنین تنوع زیستی بالا بر اهمیت این منطقه افزوده است.

از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ارس، بنه، زرشک، گلپر، آویشن و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از بز، پازن، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه‌ای، پلنگ و سیاه گوش نام برد.

متاسفانه عوامل زیادی این منطقه را تهدید می‌کند. چرای بیش از حد دارم، توسعه کشاورزی، روستای فراوان در منطقه و وجود اسلحه غیر مجاز از عوامل تهدید کننده این منطقه است.

همچنین انعقاد پروتکل‌های بین المللی ایران و ارمنستان و قرار گرفتن منطقه در کریدور انرژی باعث عبور خطوط برق ۴۰۰ کیلوولتی جلفا – مکری و خط گاز ایران ارمنستان گردیده است. که این هم یکی از عوامل تهدید کننده این منطقه به شمار می‌رود.

محیط زیست را از نیاکانمان به ارث نبرده‌ایم بلکه آن را از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم. باشد که همگی در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177450 ساعت خبر : 7:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177450
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات