چشمه گراب مشهد و آب‌هایی رنگارنگ با خواص درمانی باور نکردنی

چشمه گراب مشهد و آب‌هایی رنگارنگ با خواص درمانی باور نکردنی

به گزارش گلونی این چشمه در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور و در فاصله یک کیلومتری جنوب این جاده قرار دارد. همچنین این چشمه با شهر مشهد ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

نام این چشمه از نام روستایی که در نزدیکی‌اش قرار دارد، یعنی روستای «گراب»، گرفته شده است. گراب به آن دسته از چشمه‌ها و آب‌های معدنی گفته می‌شود که از ترکیبات گوگرد برخوردار هستند.

چشمه گراب مشهد و آب‌هایی رنگارنگ با خواص درمانی

گراب مجموعه‌ای از چند چشمه بوده که همگی روی تپه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید هر کدام از این چشمه‌ها ۵۰۰ متر با هم فاصله دارند.

همچنین این چشمه‌ها دارای دهانه‌های مخروطی شکل هستند و نیز در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. بزرگترین چشمه مخروطی شکل با رنگ سبز با ارتفاع ۳۰ متر است.

اما نکته شگفت‌انگیزی که در مورد این چشمه‌ها وجود دارد، این است که آب هر کدام رنگ و طعم متفاوتی دارد. این به دلیل وجود مواد معدنی متفاوت در هر کدام است.

این مواد طعم آب هر کدام از چشمه‌ها را ترش، تلخ یا شور کرده و تنوع حیرت‌انگیزی به آن‌ها داده‌اند. این تنوع عاملی است که باعث متفاوت بودن گراب می‌شود و گوشه‌ای از شاهکار طبیعتی را که خداوند توانا آن را ایجاد کرده، به تصویر می‌کشد.

محققان با تحقیق بر روی آب چشمه گراب، خواص درمانی ارزشمند آن را تایید کرده‌اند. کارشناسان زمین‌شناسی آب، چشمه گراب را در گروه آب‌های کلروره سدیک آهن‌دار و هیپوترمال با باقی مانده خشک زیاد و میزان اسیدی بودن زیاد طبقه‌بندی کرده‌اند.

در ادامه بررسی‌های علمی می‌توان گفت که در آب این چشمه موادی همچون املاح کلر و سولفات و نیز ترکیبات اشباع به میزان فراوان وجود دارند.

این حاکی از آن است که آب چشمه گراب با منابع زیرزمینی این مواد که بسیار غنی هستند، ارتباط دارد. این نوع ترکیبات در زمین‌های دوره «تریاس» در دریاها باقی مانده و یافت می‌شوند.

این چشمه یک میراث طبیعی و ارزشمند در استان خراسان رضوی است.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 176871 ساعت خبر : 3:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=176871
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات