گنبدهای نمکی خرسین هرمزگان جاذبه‌ای زیبا و دیدنی در جنوب کشور

گنبدهای نمکی خرسین هرمزگان جاذبه‌ای زیبا و دیدنی در جنوب کشور

به گزارش گلونی این منطقه زیبا و بکر یک اثر طبیعی ملی در استان هرمزگان است. ویژگی منحصر به فرد این منطقه غار نمکی خرسین است.

این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی و در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر است.

این غار تنها دارای یک تالار بزرگ است. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می‌رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می‌کند.

گنبدهای نمکی خرسین هرمزگان جاذبه‌ای زیبا و دیدنی

 این راهرو بدون داشتن راه‌های فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار پیش می‌رود. هنگام ورود به راهرو به سادگی متوجه شیب غار می‌شوید و این شیب به‌طرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد. پس از یک ساعت غار نوردی به انتهای آن می‌رسید.

جریان آب شوری در غار وجود دارد که در فصول بارندگی با سرعت زیادی از غار خارج می‌شود.

این غار سرشار از چکنده یا استالاکتیت های نمکی زیبا و شکننده است. به همین دلیل بازدید از این غار در فصول بارندگی به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. حتی اگر در در فصلی دیگر از این غار دیدن می‌کنید هرگز به قندیل‌ها دست نزنید.

زیبایی این چکنده ها به آویزان بودنشان است پس با دست زدن به آن‌ها این زیبایی را خراب نکنید. همه حق دارند از زیبایی این غار دیدن کنند و لذت ببرند.

این منطقه شامل یک رشته کوه بوده که مانند گنبدی نمکی از دل زمین سر برآورده‌اند.

به طوری که نوک گنبد هنوز بدون تغییر از بافت طبیعی اطراف پوشیده از بادام کوهی است.

ولی قسمت‌های جانبی گنبد تحت تاثیر فشارهای درونی زمین به صورت نمک ظاهر شده‌اند. به علت نمکی شدن بافت خاک پوشش گیاهی قابل توجهی ندارد.

 آب شوری که از این گنبد نمکی جاری می‌شود رودهای اطراف را شور کرده است. همین امر باعث شده کشاورزان برای آبیاری اراضی خود به زحمت بیافتند.

در داخل این گنبد چشم‌اندازهای متعددی وجود دارد که حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیل‌های نمکی متنوع با زیبایی‌های خاص خود را به وجود آورده است. همچنین در داخل این تپه، ستون‌های بسیار عظیم نمکی وجود دارد که نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند.

از این پتانسیل‌های طبیعی می‌توان در جنبه‌های آموزشی و تفرجی استفاده کرد. گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شست و شو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می‌شود.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177325 ساعت خبر : 10:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177325
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات