️تلویزیون در برابر رقبای جدید
به گزارش گلونی سمانه مهرپرور در ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشت: جهان امروز در انحصار رسانههای نوین است.
رسانههای نوظهور با جذابیتهای ویژه و قابلیتهای تکنولوژیکی حیرتآور، دسترسی سریع افراد به دنیای تعاملات اجتماعی را سهولت بخشیدهاند و توانستهاند رسانههای سنتی را کنار بزنند و بهسرعت جایگزین آنها شوند.
️تلویزیون در برابر رقبای جدید
ایجاد تعامل دوسویه میان کاربران پیوندی عمیق میان فرستنده و گیرنده برقرار و دو طرف ارتباط را به فعالانی خلاق و پیامآور تبدیل کرده است.
این مزیت، کاربران جهان امروز را به شبکههای اجتماعی و استفاده از رسانههای جدید ترغیب و آنان را هواخواهان پروپاقرص خود کرده است.
با این حال محتوا در این رسانهها اغلب اعتباری کم و درجه اعتمادی پایین دارد. هر مضمونی در این شبکهها بدون هیچ مانع و دروازهبانیای منتشر میشود و دستبهدست میچرخد.
به بیان دیگر، با یککلاغ چهلکلاغ شدن محتوا اعتبار و میزان صحت آن زیر سؤال میرود و جهان کسب داده و دانش دچار نوعی توهم میشود.
این نقص، مخاطبان را به رسانههای سنتی وفادار نگه میدارد، چراکه رسالت تلویزیون اطلاعرسانی در کمال صحت و دقت است.
تلویزیون، به دلیل خاصیت تصویریاش، میتواند وقایع و رخدادها را همانطور که در جهان واقع رخ دادهاند به تصویر بکشد و در معرض دید بینندگان بگذارد.
قدرت شبکههای تلویزیونی در به تصویر کشیدن حقیقت تا آنجایی است که میتواند به بازنمایی و بازسازی مجازی واقعیت نائل شود و جزئیات را حتی به صورت زنده در اختیار تماشاگرانش قرار دهد.
از همین رو نقش اطلاعرسانی، در عین صحت و سقم، همچنان این رسانه را در انظار عمومی محبوب و امین نگاه میدارد.
بر این اساس و با توجه به گسترش و همهگیر شدن رسانههای نوپدید، تلویزیون برای حفظ حیات رسانهای خود و جذب مخاطبان باید از الگوی شبکههای اجتماعی بهره گیرد.
تلویزیون، به دلیل تنوع و گوناگونی قالبهای برنامهای، میتواند از پیامرسانی صرف و محض خارج شود و مخاطب را با گسترهای از مضمونها و اطلاعات مواجه سازد که همگی این مضمونها خاصیت حقیقی و رئال خود را حفظ میکنند.
تثبیت واقعیت و بیان حقیقی وقایع از دوربین تلویزیونی باعث کمرنگ شدن نقش تخریبگرانه شایعه در جامعه میشود، مسئلهای که در شبکههای مجازی به معضل ارتباطی و اطلاعاتی جامعه امروز تبدیل شده است و نمیگذارد کاربران با خاطری آسوده خبرها و اطلاعات منتشر شده در رسانههای اجتماعی را بپذیرند.
برای خواندن متن کامل مقاله به این لینک مراجعه کنید.
پایان پیام