آبشار مارگون سپیدان هدیه زیبای طبیعت در استان فارس

آبشار مارگون سپیدان هدیه زیبای طبیعت در استان فارس

به گزارش گلونی آبشار مارگون در روستای مارگون از توابع شهرستان سپیدان در شمال استان فارس قرار دارد. شهر شیراز در ۱۵۰ کیلومتری این آبشار واقع شده است. پهنای آبشار ۹۰ متر و ارتفاع آن ۷۰ متر است.

در بدنه‌ کوه چند چشمه وجود دارد که همگی آن‌ها این آبشار را تشکیل می‌دهند. در بالای این کوه هیچ رودخانه‌ای وجود ندارد و خود آبشار سرچشمه‌ رودخانه است.

این آبشار در واقع یک چشمه کارستی است.

آبشار مارگون سپیدان مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان

رودخانه حاصل از این آبشار تا نزدیکی سپیدان ادامه دارد. آب آبشار همیشه در خنک‌ترین حالت ممکن است و هیچ‌گاه دمای آن به کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد.

بهترین زمان برای رفتن به این منطقه در فصل بهار است. در این فصل مناطق مجاور آّبشار به سرسبزترین و تماشایی‌ترین حالت خود می‌رسند.

در اطراف رودخانهی حاصل از آبشار طبیعتی خیره‌ کننده و دلپذیر مملو از درختان سیب، زالزالک و بوته‌های زرشک به وجود آمده است.

علاوه بر فصل بهار در پاییز و زمستان با شدت گرفتن سرما قندیل‌های بلند یخی زیبایی آبشار را دو چندان می‌کند.

در فصل زمستان در زمان‌های شدت گرفتن بارش برف راه‌های منتهی به آبشار قطع می‌شود و نیاز به تجهیزات مناسب دارد.

مردم روستای مارگون قومیت لر دارند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید علاوه بر زیبایی‌های طبیعت از میزبانی مردم روستا و آداب و رسوم، لهجه شیرین، جشن‌ها و عروسی‌های آنان نیز لذت خواهید برد.

در محوطه‌ی ورودی آبشار امکانات رفاهی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، سطل زباله و مکان‌های مسطحی جهت برپا کردن چادر و کمپینگ وجود دارد.

آبشار مارگون علاوه بر مسیر فارس سپیدان، از سمت یاسوج نیز قابل دسترسی است. فاصله‌ یاسوج تا آبشار ۶۶ کیلومتر است. این آبشار در واقع در مرز دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس قرار دارد.

دریغ است هنگام سرشار شدن از این طبیعت سخاوتمند در حافظت آن کوشا نباشیم.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه فیروزپور

کد خبر : 178626 ساعت خبر : 7:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178626
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات