ثبت جهانی اورامان ایران و ویژگی‌های خاص این منطقه

ثبت جهانی اورامان ایران و ویژگی‌های خاص این منطقه

به گزارش گلونی منطقه اورامان یا هورامان در کردستان برای ثبت جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

منطقه‌ای با روستاهایی که هنوز بافت سنتی و زیبای خود را حفظ کرده‌اند.

خانه‌های پلکانی این منطقه یکی از جاذبه‌های خاص هورامان است.

خانه‌های این منطقه از آسیب مصالح و معماری غریبه درامان مانده‌اند و هنوز رنگ و بوی زیبایی گذشته را دارند.

منطقه اورمان و روستاهایش طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی خوش دارد که با ثبت جهانی، یک قدم به شناخته شدن در دنیا نزدیک‌تر می‌شود.

لباس‌های محلی زنان و مردان کرد، هوای خوش و خانه‌های پلکانی قدیمی، اورامان را به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل کرده است.

اورامان منطقه‌ای است که در آن می‌شود ردپای گذشته و سنت‌های قدیمی را پیدا کرد.

 قسمتی از هویت ایرانیان و تکه‌ای از زیبایی دست‌نخورده ایران که می‌تواند گردشگران زیادی را جذب خود کند و حالا در روند ثبت جهانی و ارزیابی قرار دارد.

ثبت جهانی اورامان

«حسام مهدی» ارزیاب سازمان یونسکو ‌و نماینده ایکوموس بین‌المللی، برای بررسی وضعیت ثبت جهانی اورامانات و بازدید و ارزیابی روستاهای اورامان وارد استان کردستان شد و در بدو ورود از یک روستا و چهار هوار (کوچگاه) دیدن کرد.

ارزیاب سازمان یونسکو از روستای ناو و شهر اورامان و هَوار (کوچگاه) روستای که‌لجی، هَوار روستای سلین، هوار روستای بلبر و هوار روستای بنان بازدید کرد.

حسام مهدی، ارزیاب مصری سازمان یونسکو در جریان این بازدیدها با اهالی این روستاها گفت وگو کرده و با نحوه زندگی، پوشش محلی و شغل آنها آشنا می‌شود.

ارزیاب سازمان یونسکو از اول مهر مشاهده منطقه اورامان را از استان کرمانشاه‌ آغاز کرد و سپس بازدیدی هوایی از منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات داشت.

او در روزهای آینده از روستاهای ژان و عباس‌آباد شهرستان سروآباد، حلوان، بزلانه و دولاب در شهرستان سنندج و پالنگان در شهرستان کامیاران هم دیدن خواهد کرد.

هوار (هه‌وار) یا کوچگاه به معنی کوچ روستاییان در فصل بهار و تابستان به مناطق مرتفع‌تر است، آنها همراه خود حیوانات اهلی را هم برای چرا به این مناطق می‌برند و در فصل سرما به داخل روستا برمی‌گردند.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 178602 ساعت خبر : 1:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178602
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات