دریاچه پریشان فارس بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران و خاورمیانه

دریاچه پریشان فارس بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران و خاورمیانه

به گزارش گلونی این دریاچه زیبا یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای استان فارس به شمار می‌رود. دریاچه فامور یا به زبان محلی دریاچه پیرشون در بخش جره و بالاده، در ۳ کیلومتری روستای ایازآباد و ۱۵ کیلومتری شهرستان کازرون قرار گرفته است.

مساحت این دریاچه ۴۳۰۰ هکتار است. دریاچه پریشان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران و خاورمیانه است. بیشترین مساحت آن در اردیبهشت ماه است. ارتفاع دریاچه پریشان از سطح دریا به ۸۲۰ متر می‌رسد.

دریاچه پریشان فارس بزرگترین دریاچه آب شیرین در ایران

آب این دریاچه به وسیله‌ی چشمه‌هایی که در کف دریاچه قرار دارد و همچنین چشمه‌های دشت ارژن و دشت فامور تامین می‌شود. حوزه آبریز آن ۳۰/۵ کیلومتر مربع است.

دریاچه به وسیله‌ی کوه‌ها محاصره. فاصله‌ی دریاچه تا کوه در قسمت‌های شمالی و جنوبی متفاوت است. حد فاصل دریاچه تا کوه‌های شمالی ۵ کیلومتر است.

این فاصله را روستاهای مالکی، روستای عرب فامور و روستای سی‌سخت پوشانده. در قسمت شرق این دریاچه قلعه نارنجی و جروق قرار دارد. در جنوب دریاچه روستای نرگس‌زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان واقع شده است.

ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی از ماهی‌های بومی این دریاچه هستند. ماهی‌های کپور، آمور و ماهی فیتوفالک از ماهی‌های وارداتی هستند که به این دریاچه اضافه شده است.

از بین ماهی‌های وارداتی تنها ماهی کپور با شرایط دریاچه سازگار بود و توانست دوام بیاورد. در این دریاچه پرندگان نادری نظیر پلیکان، درنا، فلامینگو، اردک، غاز و چنگر دیده می‌شوند.

از عواملی که دریاچه پریشان را تهدید می‌کند حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز در تعداد بالا است. حفر چاه‌ها، خشکسالی سال‌های اخیر و کاهش بارش باران موجب شده است این دریاچه با خطر خشکسالی روبرو باشد.

امید که تدابیری برای حفظ این دریاچه زیبا اندیشیده شود. طبیعت میراثی نیست که به ما رسیده باشد بلکه امانتی است برای آیندگان در دست ما.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه فیروزپور

کد خبر : 178408 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=178408
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات