زندگی نامه محمدرضا شجریان و آنچه در مورد او نمی‌دانیم

زندگی نامه محمدرضا شجریان و آنچه در مورد او نمی‌دانیم

به گزارش گلونی این روزها خیلی‌ها پیگیر اخبار و حواشی حول محور استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان هستند. در این مطلب قصد داریم به طور کوتاه زندگی نامه محمدرضا شجریان را مرور کنیم.

خسروی آواز ایران به تاریخ یکم مهرماه سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد متولد شد. از همان کودکی تحت آموزش پدر خود که قاری قران بود قرار گرفت و در سال ۱۳۳۱، برای اولین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۳۶ به دانشسرای مقدماتی در مشهد می‌رود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان ‌آشنا می‌شود.

پی‌گیری جدی کار آواز سبب می‌شود تا در سال ۱۳۳۸ وی به اجرای آوازهایی بدون ساز  ونیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد.

یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را می‌گیرد و به استخدام آموزش و پرورش در می‌آید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظام‌الملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا می‌شود.

شجریان در سال ۱۳۴۰زمانی که ۲۱ سال داشت با خانم فرخنده گل افشان در شهر قوچان ازدواج می‌کند و مرداد ماه جشن عروسی می‌گیرند که حاصل این ازدواج آغاز یک زندگی سی ساله و سه دختر و یک پسر (همایون) است.

محمدرضا شجریان و فرخنده گل‌افشان بعد از سی سال و در سال ۱۳۷۰ از یکدیگر جدا شدند.

شجریان در سال ۱۳۷۱ با کتایون خوانساری ازدواج کرد و ثمره آن یک فرزند پسر به نام رایان است که سال ۱۳۷۶ در کانادا متولد شد.

از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینه موسیقی فعالیت دارند.

محمدرضا شجریان سازنده چند ساز جدید در موسیقی ایرانی است، برخی این سازها عبارتند از: صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه، سبو و…

این سازها در کنسرت‌های محمدرضا شجریان به همراه گروه شهناز یا برادران پورناظری استفاده می‌شوند.

شجریان در سال ۷۸ جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می‌کند (جایزه پیکاسو) و کتاب راز مانا نیز از وی درسال ۷۹ منتشر می‌شود.

شجریان در هفتم شهریور ۱۳۹۴ در بیمارستان کسری بستری شد.

محمدرضا شجریان در پیام ویدیویی برای تبریک نوروز ۱۳۹۵ با چهره‌ای دگرگونه و موهای بسیار کوتاه حاضر شد.

برخی سایت‌ها از ابتلای او به سرطان خبر دادند.

وی علاوه با اشعار کلاسیک شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولانا، عطار، باباطاهر و خیام، در برخی کنسرت‌ها و کارهای خود از «شعر نو» شاعرانی چون فریدون مشیری، نیما یوشیج، سهراب سپهری، شفیعی کدکنی، مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج استفاده کرده ‌است.

پایان پیام

کد خبر : 179503 ساعت خبر : 12:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=179503
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات