سیل این بار پل را در تالش شکست؛ پل‌هایی که در ایران می‌شکند

سیل این بار پل را در تالش شکست؛ پل‌هایی که در ایران می‌شکند

مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

از سپاه پاسداران می‌خواهیم که وارد عرصه شود.

به شدت نیازمند امکانات لجستیک راهداری سپاه منطقه و استان هستیم و ماشین آلات راهداری پاسخگوی رفع مشکل تالش نیست.

متاسفانه پل اصلی شهر تالش در حال تخریب است و لذا عبور و مرور را قطع کردیم.

به گزارش گلونی اگر یزد را با بادگیرهایش بشناسیم و اردبیل را با برف و سرمایش، بوشهر را با شرجی و آوای نی‌­انبان، گیلان را با باران­هایش می­‌شناسیم. همان باران­‌های همیشگی­ که سرسبزی و طراوتِ این استان در طی سالیان دراز، وام­دار قطره‌­قطره آن است.

حالا اما شرایط جور دیگری است. این روزها بارش باران‌­های تند که روزگاری خاصیت شهرهای شمالی ایران محسوب می‌­شد، پدیده تغییر آب و هوایی نام می­‌گیرد. پدیده­ای که به نقل از مدیر کل مدیریت بحران گیلان، نمی‌­توان مانع از وقوع آن­ها شد و تنها باید آمادگی خود را برای کاهش میزان خسارت جانی حفظ کرد.

حالا باید پرسید در طول سالیان گذشته، چه بر سر گیلان آمده است که آنچه روزگاری رحمت الهی نامیده می­‌شد، حالا تبدیل به پدیده­‌ای شده که نتیجه‌­اش جز وارد آمدن خسارت مالی و جانی به اهالی استان نیست؟

سیل این بار پل را در تالش شکست

آپارات گلونی را دنبال کنید

چه شده است که با وجود پیشبینی هواشناسی در مورد احتمال وقوع سیل، باز هم اقدامی در جهت جلوگیری از این اتفاق در چند روز گذشته در استان گیلان صورت نگرفت و دیروز شاهد وقوع سیل در شهرستان­‌های تالش، چوپر، اسالم و هشتپر بودیم؟

پاسخ ساده است. پای ساخت و ساز بشر سال‌هاست که به بستر رودخانه‌­ها و آبراهه‌­ها باز شده است و با تجاوز به حریم رودخانه‌­ها برای گسترش اراضی مسکونی خود، احتمال رانش در زمین و خطر وقوع سیل را چندین برابر افزایش داده است.

سوء مدیریت و عدم نظارت صحیح بر این نوع ساخت‌­­وسازها و عدم پیگیری مسئله قطع بی­‌رویه درختان در بالادست، باعث شده با اولین بارندگی شدید در هر منطقه، سیلابی به راه بیافتد، پُلی شکسته شود، راه­‌های ارتباطی و دسترسی مردم قطع شود و در نتیجه خسارات جبران ناپذیری به منطقه وارد شود.

سناریویی تکراری در ایران که سال­‌هاست در استان­‌های مختلف شاهد آن هستیم. از گیلان و مازندران و گلستان تا خوزستان و سیستان و بلوچستان و لرستان…

عکس‌های محمد هوشمندپور را ببینید:

اقدام مسئولین مرتبط در این زمینه هم قابل توجه است. آنها ما را تنها نگذاشته­‌اند. آن­ها هم همانند ما مردم عادی غمگین­‌اند و شانه ‌­به ­شانه ما ایستاده­‌اند و این تراژدی تکراری را نظاره می‌­کنند!

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ

کد خبر : 177745 ساعت خبر : 2:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177745
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات