موسیقی سنتی فارسی یعنی چه آقای ناصر رزازی؟

موسیقی سنتی فارسی یعنی چه آقای ناصر رزازی؟

به گزارش گلونی ناصر رزازی خواننده، شاعر و نویسنده ساکن در اقلیم کردستان عراق در آخرین مصاحبه خود با یکی از شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان خارجی از عبارت عجیبی استفاده کرد.

رزاری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در مورد استاد محمدرضا شجریان گفت: «شجریان خواننده موسیقی سنتی فارسی بود».

موسیقی سنتی فارسی؟ آقای رزازی مگر ما چنین چیزی داریم؟ آیا ریشه هنری دارد یا سیاسی؟

ما یک موسیقی داریم آن هم ایرانی است. هدف‌تان از این جایگزینی مرموزانه چیست؟

چرا شجریان خواننده موسیقی سنتی فارسی است؟ چون اشعار فارسی را خوانده است؟

خب فارسی زبان ملی ایرانی‌هاست و موسیقی ایرانی هم یعنی موسیقی مردم ایران.

ملی بودن زبان فارسی محدود به این چند سال اخیر هم نمی‌شود.

هر چند شما در مصاحبه می‌گویید موسیقی سنتی فارسی ۵۰۰ سال سابقه دارد! اما بهتر از هر کسی می‌دانید قرن‌هاست که زبان ملی مردمان این سرزمین فارسی است.

سال‌هاست که شاعران پرآوازه این مرز و بوم به زبان فارسی شعر می‌سرایند چون زبان ملی است و با لری و کردی و بلوچی و مازنی و گیلکی و تالشی و تاتی و… تضاد ندارد.

همانطور که شما در این مصاحبه خود به زبان فارسی حرف زدید. چرا؟

چون می‌خواستید ایرانی‌ها صدای شما را بشنوند. با چه شبکه‌ای این مصاحبه را انجام دادید؟ شبکه‌ای که به طور کاملا مشخص متعلق به عربستان است.

راستی آن‌ها چرا شبکه‌ای فارسی‌زبان تاسیس کردند؟ جواب روشن است. چون می‌خواستند صدایشان را به گوش ایرانیان برسانند.

چرا آن‌ها به همان عربی شبکه تاسیس نکردند؟

چرا شما به زبان کردی با این شبکه مصاحبه نکردید؟

طبق منطق شما، الان ناصر رزازی یک کارشناس فارس است؟

موسیقی سنتی فارسی یعنی چه آقای ناصر رزازی؟

به نظر می‌رسد عرصه هنر و فرهنگ جای مناسبی برای بیان افکار پان نیست.

برخی گروه‌ها خیلی آرام و نامحسوس در حال جا انداختن عبارت «موسیقی فارسی» هستند.

ما نه چیزی به نام موسیقی فارسی داریم و نه چیزی به نام فردوسی شاعر مردم فارس.

از قضا همین شاهنامه فردوسی را مردم کُرد نگهبانی کردند و می‌کنند.

همچنان که یکی از غزل‌سرایان بزرگ مردم ایران در دوره معاصر شهریار است و از تبریز می‌آید.

دیگری قیصر امین‌پور است و لُر است و از گتوند می‌آید و دیگری حسن منزوی است که از زنجان می‌آید و…

زبان فارسی زبان ملی مردم ایران و حوزه جغرافیایی فرهنگ ایرانی است.

البته که شاید برخی به نوعی برتری نژادی اعتقاد داشته باشند و آن قدر در تاریخ جعلی که خودشان ساخته‌اند غرق شده باشند که موسیقی شجریان را موسیقی فارسی بدانند.

اما شجریان و آوازش از همان کردستان عراق و جمهوری آذربایجان هوادار دارد تا مرزهای چین.

پرسش مهم اینجاست که آیا دیگر هنرمندان موسیقی کردی و همشهریان آقای ررازی نیز معتقد به موسیقی فارسی هستند؟

یا موسیقی ایرانی و کردی می‌نوازند و می‌خوانند؟

پایان پیام

کد خبر : 180644 ساعت خبر : 11:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=180644
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

موسیقی سنتی فارسی تیپ و بطور مشخص زبان حوزه هنری را مشخص میکند مثل این است بگویم من پاپ ترکی را دوسدارم و کلاسیک عربی را بیشتر می پسندم ولی خیلی علاقه ای به سنتی فارسی ندارم. مورد عجیب و پانی رو بیان نکردند ایشان به نظرم
دوما زبان فارسی زبان رسمی تحت حکومت ایران است که به خاطر وجود رسانه و وجود قدرت حاکم در اقصی نقاط ایران ریشه دوانده است اگر حاکم عرب باشد زبان رسمی عربی و اکثزیت مردم ایران عربی یاد میگیرند.
در کل وقتی این گفته و یکی بودن درست خواهد بود که یک شهروند با زبان و قومیتی غیر از فارس سهم برابری در مسائل حقوقی فرهنگی و هویتی در حکومت داشته باشد که متاسفانه تنها خوراکی که به مردم توسط رسانه و مردم و حکومت تزریق میشود هویت و فرهنگ فارسی است در حالی که ایران چندین موقعیت های فرهنگی و هویتی متفاوت دارد
به نظرم در صورتی میتوان قومیت های مختلف را درک کرد که استقلال و هویت مستقل آنها را بپذیریم نه اینکه صرفا موجودیت انها را انکار کنیم

کاملا پرواضح که ایشون چه قصدی از این صحبت های بی ریشه داشتن . یکی نیست به ایشون بگه شما با پافشاری و نژاد پرستی همه دنیا رو نژاد پرست کردید بس نیست الان دنبال چه دسیسه ای برای ایران هستید!

من یک کوردم و تماما از این حرف های ناصر رزازی ناراضی هستم و حرف های ایشان را ناشی از حس فاشیستی این خواننده میدانم. ناصر رزازی خواننده مورد من و همشریانم است ولی بابت این حرفا بنده نیز شرمنده م.

چقدر خوب و بجا نوشتید. متاسفانه بی‌کفایتی مسئولین به اختلافات دامن زده و پان‌ها برای خودشون اصالت قائل شدن. فرقی نمیکنه چه اونی که پان ترک و پان کرده و چه اونی که میخواد عربی رو پاک کنه و فارسی سره رو جایگزین کنه و… ایران با تمام فراز و نشیبها و تجزیه ها و هجوم اقوام، سرپا مونده و این فقط به خاطر اصالت زبان فارسیه که وجه مشترک همه ماست. کاش مسئولین به قومیتها بهای بیشتری می‌دادند که احساس مهجوری و دور افتادن نکنند, هرچند من فارس زبان مگه در این جامعه از امکانات و احترام برخوردارم ؟! منی که فقط فارسی بلدم، دانش و احترام بیشتری دارم یا اونی که در کنار تسلط به زبان فارسی، به لری یا کردی یا ترکی و عربی و… مسلطه؟!کاش همه از جمله دوستان علاقمند به پان بودن! از این زاویه هم ببینند و خودمون رو اصلاح کنیم.