پناهگاه حیات وحش حیدری بهشت قوچ ایرانی در استان خراسان رضوی

پناهگاه حیات وحش حیدری بهشت قوچ ایرانی در استان خراسان رضوی

به گزارش گلونی حیدری پناهگاه حیات وحشی در استان خراسان رضوی است. این پناهگاه در شهرستان نیشابور و مجاور رشته کوه بینالود قرار دارد.

این پناهگاه دارای تراکم گیاهی و جانوری با تنوع زیستگاه‌های مختلف است.

پناهگاه حیات وحش حیدری بهشت قوچ ایرانی

خوشبختانه پناهگاه حیات وحش حیدری از لحاظ منابع آبی دچار کمبود نیست. این پناهگاه در تمام فصول ۲۳ چشمه و ۶ رودخانه در منطقه دارد که می‌تواند آب مورد نیاز کل منطقه را تامیین کند.

علاوه بر نیاز حیات وحش، آب مورد نیاز کشاورزان و ۱۹ روستای کوچک و بزرگ حاشیه این پناهگاه تامین می‌شود. بایرام بری، حیدری، برهمان، آب دیوانه، کتان و بقیع از رودخانه‌هایی هستند که آب منطقه را تامیین می‌کند.

از گونه‌های پستاندار شاخص منطقه می‌توان گربه‌ وحشی، گربه پالاس، سمور، قوچ اوریال، پلنگ، سنجاب زمینی، تشی، پایکا، کفتار، آهو، گرگ، گراز، روباه، شغال و خارپشت گوش بلند را نام برد.

همچنین از گونه‌های پرندگان هم می‌توان سارگپه پابلند، عقاب طلایی، دلیجه، دم سرخ ایرانی، دم سرخ سیاه، کلاغ ابلق، غراب، لیل، توکا، زرقه بنفش، سسک گلو سفید، مگس گیر و از گونه‌های خزندگان انواع مارمولک، انواع مار، آگامای قفقاز را نام برد.

این منطقه به قوچ‌های زیباییش معروف است. جالب است بدانید شکارچیان این منطقه را بهشت قوچ ایران می‌نامند. فقط توجه داشته باشید که شکار هر گونه جانوری در این پناهگاه ممنوع است.

سازمان حفاظت از محیط زیست در برخی از مناطق کشور که به تکثیر نسل جانوران خاصی اهمیت می‌دهند را به عنوان منطقه حفاظت شده می‌گویند.

شناخت و حفظ این مناطق به مراقبت از گونه‌های جانوری در حال انقراض کمک می‌کند. این طبیعت میراثی نیست که از گذشتگانمان به ارث برده باشیم بلکه امانتی متعلق به آیندگانمان است.

باشد که همگی در حفظ و نگهداری این ثرمایه ارزشمند کوشا باشیم.

پایان پیام

نویسنده: سارا شهسواری

کد خبر : 177705 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=177705
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات