یادی از حافظان طبیعت و محیط بانانی که جان دادند

یادی از حافظان طبیعت و محیط بانانی که جان دادند

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی اگر در گوگل عنوان محیط­ بان را جستجو کنیم، بیشترین نتیجه‌­ای که حاصل می­‌شود، اخباری پیرامون کشته شدن این قشر فداکار و متعهد است.

محیط­ بانانی که در شرایطی سخت با درآمدی به غایت کمتر از میزان تلاش­‌شان، در دشت و کوه و جنگل و بیابان، از بوجاق گرفته تا هندورابی، از دریاچه ارومیه تا تندوره، در دور افتاد‌ه‌­ترین نقاط کشور تا پای جان برای حفاظت از محیط­ زیست ایران ایستاد‌ه‌­اند.

طبقِ جامع‌­ترین تعریفی که سال­‌ها در دانشگاه به ما آموخته شد، محیط­زیست یعنی ما و هر آنچه در پیرامون ما قرار دارد.

محیط­بانان کیلومتر­ها از خانه و زندگی آرام و معمولی خود فاصله می‌­گیرند و در پارک­‌های ملی، مناطق حفاظت ­شده و پناهگاه‌­های حیات­‌وحش، با انواع و اقسام خطرات دست و پنجه نرم می­‌کنند. به آن­ها سلاحی برای دفاع از جان خود در هنگام خطر داده شده است، اما محیط­بانان خوب می­‌دانند که سلاح­شان جز سنگینی بر دوش­شان عاید دیگری برای آن­ها نخواهد داشت.

یادی از حافظان طبیعت و محیط بانانی که جان دادند

آپارات گلونی را دنبال کنید

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

محیط­بانانی که حیات­ وحش را بیشتر از بسیاری از اساتید و مدعیان این رشته، می­‌شناسند و به خاطر تخریب زیستگاه و تعرض به گستره خانگی حیات­ وحش توسط بشر، گهگاه مورد حمله گونه­‌هایی نظیر خرس قهوه­ای و پلنگ و سایر گونه­‌های وحشی قرار می­‌گیرند. با این حال، تمام تلاش و دانش خود را به کار می‌­گیرند تا بدون کمترین آسیب به گونه­‌های حیات­ وحش، جان خود را نجات دهند.

اما چه می­‌شود که یک شکارچی با اقدام به شکار گونه‌­ای در معرض خطر انقراض، نه فقط به محیط ­زیست صدمه‌­ای جدی و جبران ­ناپذیر وارد می‌­کند، در صورت مقاومت و پیگیری محیط­بان، اسلحه‌­اش را به سمت او می­‌گیرد و شلیک می­‌کند؟

شکارچی به قوانین ناقص و ناامن در مورد دفاع محیط­بانان از جان­شان واقف است و می­‌داند که اگر یک محیط بان برای حفظ حیات­اش از اسلحه­ استفاده کند، خود نیز در دادرسی‌­ای که خواهد شد، شانس ادامه زندگی را از دست خواهد داد. نبودِ قوانین محکم دراین زمینه، سبب شده است که سالانه شاهد کشته شدن تعدادی از محیط­بانان عزیز کشورمان به دست عده­‌ای از شکارچیان باشیم.

 مادامی که قوانین لازم جهت حفظ امنیت این قشر از زحمت­کشانِ حوزه محیط­ زیست وضع و اجرا نشود، جان آنها همچنان در خطر خواهد بود. همان‌­هایی که از محیط زیست، از ما و هرآنچه که در اطراف ماست حفاظت می­‌کنند.

پایان پیام

نویسنده: لیلا دباغ

کد خبر : 179405 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=179405
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات