دکتر محمود انوشه و حرف‌های عوامانه‌اش درباره شعر

دکتر محمود انوشه در مورد روابط دختر و پسر سخنرانی کند بهتر است

به گزارش گلونی برنامه کتاب باز در آخرین برنامه خود میزبان محمود انوشه مدرس دانشگاه بود. انوشه در این برنامه حرف‌هایی زد که تعجب خیلی از اهالی شعر و ادبیات را برانگیخت.

در زیر بخشی از سخنان محمود انوشه را می‌بینید.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

دکتر اسماعیل امینی استاد ادبیات دانشگاه در صفحه اینستاگرام خود به سخنان محمود انوشه واکنش نشان داد و نوشت:

ای هم‌وطنان! ای دوست‌داران ادبیات! ای استادان گرامی! لطفاً این طوری احکام جزمی صادر نکنید. هر کس البته حق دارد پسند خود را مطرح کند و پسند هر انسان، چون عاطفی و شخصی است جای بحث ندارد. اما جملات قصاری از این قبیل: شعر فقط معنا/ شعر فقط زبان، شاعر یعنی سعدی/ شاعر یعنی فروغ، و هر حکم قطعی و (برترین) و گینس پسند، فقط و فقط و حتماً صددرصدی، برای شو، و شور هیجان خوب است اما در حیطه علم و منطق و شناخت مناسب نیست.

محمود انوشه متخصص تیپولوژی یا همان روانشناسی نگرش و استاد دانشگاه است. سخنرانی‌های بیشماری از او در اینترنت یافت می‌شود و مخاطبان بسیاری دارد.

از رابطه دختر و پسر سخنرانی کرده تا عشق زن و شوهر به یکدیگر. فنون سخنوری را هم بلد است.

اما تمام اینها دلیل نمی‌شود چنین شخصی در حوزه غیرتخصصی خود، نظر تخصصی بدهد.

آن هم نه در یک جمع دوستانه. آن هم نه در یک محفل خانوادگی بلکه در تلویزیون سراسری کشور.

جلوی دیدگان هزاران استاد دانشگاه و اهل ادب.

باید از او پرسید: عالم معنا کجاست؟ مگر بدون واژه یعنی بدون زبان، معنایی خلق می‌شود؟ اساسا کسانی که به جای تحلیل و استدلال جملات قصار می‌گویند، نگاه عوامانه دارند.شاعر یعنی فلان، حرف عوامانه است.

اساتید دانشگاه ادبیات از امروز اگر به مدت یک سال هرروز و هرروز هرجا که می‌روند از مجازی گرفته تا حقیقی فریاد بزنند که آقا این حرف‌های دکتر انوشه در مورد شعر و شاعری مبنای علمی و تخصصی نداشت و صرفا نظر شخصی او بود اما باز به اندازه همین دو دقیقه اظهارات آقای انوشه در تلویزیون موثر نیست.

چراکه دکتر انوشه حرفی را در تلویزیون ملی ایران زد و رفت. ولی صدای استادان دانشگاه ادبیات و شاعران و ادیبان هرگز به گوش نوجوان اهل ایلام که به شعر و شاعری علاقه دارد نمی‌رسد.

آن نوجوان بعد از شنیدن سخنان دکتر انوشه که گفت شاعر یعنی حافظ و مولانا احتمالا عطای شاعری را به لقایش بخشیده و بی‌خیالش شده است.

این یعنی شاید کشور ما ایران می‌توانست در آینده یک حافظ یا مولانایی دیگر داشته باشد اما استاد انوشه آن استعداد را در نطفه خفه کرد.

استاد، پژوهشگر، دکتر، روانشناس محمود انوشه شاید خیلی چیزها بداند. اما به طور یقین نمی‌داند که در حوزه غیرتخصصی خود نباید نظر تخصصی داد.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 184145 ساعت خبر : 1:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=184145
اشتراک در نظرات
اطلاع از
8 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

تاکید بر راه های شناخت اسلام سه تا می شود شریعت و طریقت و عرفان .دیدگاه ایشان عرفان شناختی بود در مصاحبه با برنامه دورهمی هم یک جمله گفتند
* بحران جامعۀ ما نادانی نیست. توهّم دانایی است.
اما به نظر باید می گفتند
* بحران جامعۀ ما نادانی نیست. تقلید دانایی است.
بسیاری از حرف های ایشان جنبه روان شناختی و مشاهده گری علوم نوین را دارند اما روش استدالا ایشان عرفان شناختی ایرانی و اسلامی با نگاهی به شعر کلاسیک ایران است بزرگانی چون مولوی و حافظ
اما روانشناختی و جامعه شناسی نوین بیشتر به اشعار قروغ و سهراب و شاملو نزدیک است اینجا است که نتیجه این حرفهای دکتر انوشه آنی نمی شود که می خواهد بگوید.
در بسیاری از گفته هایشان مثال های ایشان با روش مشاهده علمی است اما از روش علمی اثبات نمی کنند ایشان هم دوچار سوگیری های شناختی شده اند.
مثلا وقتی خاوری را مثال می اورد و یا موضوع گارسون و اضافه سکه ها را در برنامه دورهمی گفتند این تضاد واضح می شود. اصل جامعه شناختی پول بر سود بنا شده است و فرد باید از فعالیتی که در جامعه انجام می دهد سودی کسب کند و گرنه ربطی به درستکاری و نادرستکاری ندارد. اگر مناسب با فعالیت خود هر کس در جامعه سود را کسب کند ( جایگاه فردی و اجتماعی) دیگر این تضاد به حداکثر می رسد
در جامعه شناسی و روانشناسی یک اصل اگر باشد ساده اش این است:
دیگران دلیل گارهای شما نیستند شما مسئول رفتار خود هستید.
چیزی که همه انسانی را خوشحال کند انسانی است.

من به یکی که گرانفرشی می کرد پرسیدم چرا گران می دهد اگر من گران بدهم از من می خری گفت بله
او از این اصل ساده که

آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران بپسند و انچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند گذشته است.
حرف های ایشان همان قدر مستندات مشوش دارد که نویسنده و مشاور سایت گرامی این صفحه استدال بر رد بعضی نظریات ایشان دارد
به نظر م باید همه مدرس و دانشگاه ها کتابی باشد تحت عنوان سوگیری های شناختی بر خلاف خوگیری های شناختی که غریزی است اما سوگیری های شناختی اکتسابی است تدریش شود هر سال تا اینگونه ناهنجاری در اجتماع نباشد و تجزیه و تحلیل ها علمی تر باشد.

کدوم دکتر؟ اصلا اسم ایشون در لیست مورد تایید نظام روانشناسی و مشاوره ایران (معادل نظام پزشکی برای پزشکان) نیست. تا دلتون بخواد حرف میزنه حتی در زمینه روانشناسی. در اصل یه شو من است.

من خودم با اینکه متخصص حوزه ادبیات نیستم ولی به ادبیات علاقه بسیاری دارم. حرفهای آقای انوشه را نه میشه گفت که غلطه ونه میشه گفت همین و فقط همین.ایشون به نظر میاد که مقایسه کرده باشند شعرای بزرگ ما را با سایرین.خوب معلومه هرکسی حتی ی دانش آموز دوره راهنمایی هم تفاوت نی نامه مولانا را که چنین جان مایه عرفانی ژرفی دارد با سایر ابیات موزون میفهمد. اساسا هر کسی که در اثر ترکیه نفس به یک صفای روحانی برسد حرف معمولی او هم دلنشین هست چه برسد که شعر بسراید.شعرای بزرگ ما به دنبال درست کردن ردیف و قافیه نبودند.بلکه بیشتر تراوشات قلبی ایشان بوده که بر زبانشان جاری می‌شده.مگر نظامی نگفته که سال ها زانوی غم بغل کردم تا بالاخره فهمیدم که” چه” باید بگویم.و یا مولوی میگه:این غزلم جواب آن باده که داشت پیش من/گفت بخور نمی‌خوری پیش کسی دگر برم.همه این شعرای بزرگ به خاطر اون صفای باطنی که در اثر شراب های روحانی پیدا کرده بودند آن آثار بزرگ را خلق کردند و الا همش که به ردیف و قافیه و احساس و عالم خیال نیست که.بلی با این پارامترها و کردن روی احساس و خیال خود و هنرمندانه استفاده هنرمندانه از واژه ها هم میتوان شعر ساخت. ولی سوال اینجاست که آیا شعر ساختنی هست؟

تو روانشناسی هم عوامانه حرف می زنه و آسیب هایی میزنه وحشتناک!

والا راستش اگه در مورد همون حرفه‌ای دختر و پسری ایشون هم کنکاش کنیم ممکنه کلی ا شی تباه و خطا بدست بیاریم، حالا مد شده به هر کسی که سخنرانی میکنه میگن دکتر، اون رو دیگه نمیدونم واقعا دکتر هستن یا خیر، اما باید نوع نگاهمون به تلویزیون که مرجع همی چی مونه تغییر کنه، چون تریبون به غیر اهل فن داده میشه بشدت

حرفهاش درباره روابط زن و مرد هم به همین اندازه و شاید بیشتر سخیف و جنسیت‌زده و عوامانه ست. کتاب‌باز هم که شده …

اینجور افراد فقط خوب بلدن حرف بزنند و به هیچ کدوم از حرف های که میزنند حتی عمل نمیکنند، متاسفانه اینستاگرام خیلی ها رو تک این فضایی مجازی شاخ کرده که ایشون هم مستثنا نیست

به نظر من حرفهای در مورد زن و مردش هم خیلی پوپولیستی. و خیلیهاش ضد زن