قالی ایرانی هنر بازی رنگ با طرحی اصیل

قالی ایرانی هنر بازی رنگ با طرحی اصیل

به گزارش گلونی ایران در قالی بافی و فرش دستبافت شهرت جهانی دارد.

فرش ایرانی، پارچه‌ای سنگین برای تزئین یا استفاده در منزل، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین یکی از صادرات پیشرو است.

قالی ایرانی

قالی توسط عشایر و کارگاه‌ها در انواع مختلف بافته می‌شود و راوی هنرها و فرهنگ‌ها، سنت‌ها، مردم و سبک زندگی ایرانی است.

فرش‌های دستباف ایرانی به دلیل طول عمر، بافت‌های فاخر‌، رنگ‌های قوی و طرح‌های ظریف شهرت دارند.

آن‌ها با رنگ‌های طبیعی، الگوهای قبیله‌ای سنتی، و همچنین طرح‌های مدرن اما تکنیک‌های قدیمی مشخص می‌شوند. شهرهایی که به فرش معروف هستند عبارتند از: اصفهان، کاشان، تبریز، مشهد، کرمان و قم.

در سال ۲۰۱۰، مهارت‌های سنتی قالی بافی در فارس و کاشان در فهرست نمایندگان میراث فرهنگی ناملموس بشریت یونسکو ثبت شد.

فرش‌های کاشان به سبک پارچه بافی ایرانی ساخته می‌شود (معروف به گره نامتقارن)، بنابراین قسمت پشتی فرش گره‌ای یکنواخت دارد. فرش‌های فارس، عشایر بافته شده روی قاب افقی که روی زمین قرار گرفته و بدون هیچ گونه طرحی بافته شده است.

تاریخچه قالی و قالیبافی در ایران

پس از اسلام، فرش‌های باشکوه ایرانی، به ویژه ابریشم، در زمان‌های مختلف توسط مورخان و نویسندگان از سرزمین‌های مختلف ذکر و مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

همانطور که اسلام استفاده از نقوش انسانی را منع کرده است، طرح‌های فرش به الگوهای گل و هندسی تغییر یافت. این آغاز دوره جدیدی از قالیبافی ایرانی بود.

در طول دوره‌های مختلف، فرش‌های ایرانی تغییراتی در سبک و طرح داشته‌اند و بافندگان ایرانی ایده‌های جدید را با سبک‌های قدیمی خود ترکیب کرده‌اند.

فرش و قالی چه تفاوتی دارند؟

  • فرش: کلمه‌ای عربیست و به هر چیزی که بر زمین پهن می‌کنند گویند. مانند: قالی، حصیر، زیرانداز، گلیم، جاجیم و … همگی نوعی از فرش محسوب می‌شوند.
  • قالی: نوعی از فرش است. که دارای ویژگی‌های منحصر بفرد خود است. داشتن پرز و گره، تار و پودو یک‌رو بودن از ویژگی‌های برجسته این نوع فرش است.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 183548 ساعت خبر : 12:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=183548
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات