چهارمین برنامه بین المللی همار برگزار شد

نمایشگاهی در حیطه هنرهای معاصر و به شکل عکس و ویدئو

چهارمین برنامه بین المللی همار برگزار شد

به گزارش گلونی موسسه هنرهای معاصر آرتا از پنجم تا هشتم آبان ۱۳۹۹، برای چهارمین بار برنامه هُمار را در سطح بین‏‌المللی، به مدت ۴ روز به صورت نمایشگاه برگزار کرد.

این نمایشگاه در حیطه هنرهای معاصر و به شکل عکس و ویدئو در گالری بود.

در چهارمین هُمار، آثار هنرمندانی ارائه شده است که برای به نمایش گذاشتن دغدغه‌های شان از « نور» استفاده برده‌اند.

و اغلب طبیعت را به عنوان بستری برای ارائه آثارشان انتخاب کرده‌‏اند.

در چهارمین هُمار؛ با الهام از مراسم باستانی چهارشنبه سوری؛ از هنرمندان حیطه پرفورمنس‌‏آرت و لایت‌آرت برای حضور در نمایشگاه دعوت شد تا آثاری با مدیوم نور ارائه دهند.

برای شرکت در نمایشگاه، هنرمندان آثار خود را در هر مکان که تمایل داشتند؛ در حیطه لایت‏‌آرت؛ اجرا کرده و به شکل عکس یا ویدئو آن را ارسال کردند.

چهارمین هُمار به دنبال شش برنامه اجرا با نور برگزار شده است.

چهارمین برنامه بین المللی همار

ایونت‏‌های اجرا با نور به صورت سالانه، همزمان با آیین چهارشنبه سوری در پایان زمستان و قبل از عید باستانی نوروز به شکل اجرا در طبیعت و نمایشگاه، از سال ۱۳۹۲ برگزار می‏‌شده‌‏اند.

طبق آنچه که در تاریخ باستان آمده، در آیین چهارشنبه سوری با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جا‏های شهر و ده، ایرانیان آتش می‌افروختند.

آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز، آتش را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می‌داشتند.

این آتش، نماد و نشانه نیروی مهر و نور و دوستی بود. هدف آتش‌افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان، برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود.

پیشینه هنری هُمار و اجرا با نور

نماشای گلونی را دنبال کنید

موسسه هنرهای معاصر آرتا از زمستان سال۱۳۹۲، فعالیت خود را آغاز نمود.

هدف این موسسه ایجاد مرکزی بین‌‏المللی، با رویکرد پژوهشی‌هنری و ایجاد پل ارتباطی بین هنرمندان و مراکز هنری داخل و خارج از کشور، در جهت ارتقاء هنر معاصر است.

در همین راستا، موسسه آرتا تاکنون به برگزاری شش ایونت اجرا با نور، با شرکت هنرمندانی از ایران، سوئد، ایتالیا، هند، نیوزلند، آمریکا، فرانسه، پرو، آرژانتین، چین، صربستان و سنگاپور، به همراه ارائه آثار به صورت نمایشگاه عکس، ویدئو و نشست هنری در ایران و نمایشگاه عکس در دانشگاه اوهایو امریکا اقدام کرده است.

موسسه آرتا بنیان‏ گذار و مجری سری جشنواره‌‏‏های هُمار است که توجه به طبیعت از اهداف اصلی این جشنواره است.

تا به امروز سه جشنواره با نام هُمار برپا شده است و این موسسه می‏‏کوشد تا با برقراری ارتباط بین هنرمندان معاصر سراسر دنیا، فرهنگ کار جمعی، انسان ‏دوستی و اخلاق مداری را جایگزین رقابت و برتری جویی کند.

هُمار در زبان مردم لرستان به معنای دشت است. دلیل انتخاب این نام برای جشنواره، انتخاب طبیعت به عنوان مکان اصلی برای اجرای‏ هنرمندان است.

اجرا با نور هنری است که در آن اصلی‏ترین وسیله‏ مورد استفاده هنرمند برای ارائه اثرش، نور است.

در این رشته هنرمندان کارهای‏ خود را به صورت چیدمان، پرفورمنس، پرفورمنس‏آرت، ویدئو، ویدئو‏آرت، نقاشی، گرافیتی و … در خارج و یا داخل گالری ارائه می‏‌دهد.

هنرمندانی که نور را به عنوان مدیوم اصلی کارشان انتخاب می‏‌کنند، غالبا از لامپ‌‏های معمولی، فلش لایت‏‌ها، مهتابی، پروژکتورها، لامپ‏‌های ال‌‏ایی‏‌دی، تری‏دی پروژکشن‌‏ها، مولتی‏‌مدیا و .. برای ارائه کارهای ‏خود استفاده می‏‌کنند و البته استفاده از آتش یا زغال گداخته در آثار هنرمندان محیطی و هنرمندان حیطه پرفورمنس‌‏آرت بیشتر دیده می‏‌شود؛ نور قطعا باید به عنوان‏ وسیله اصلی برای بیان ارائه شود.

پرفورمنس ‏‌آرت: در این حیطه احساس و ادراک هنرمند و واسطه‏‌ای از وجود و حضور او، مدیوم اصلی محسوب می‏‌شود؛ مکان و زمان و هرآنچه اتفاق می‌‏افتد واقعی و تکرار ناپذیر هستند. ارتباط مستقیم با مخاطب و تعامل با او در پرفورمنس‌‏آرت بسیار مهم است؛ ولی گاه هنرمند اجرای خود را در مکانی خاص و بدون حضور مخاطب، ارائه می‌‏دهد و عکس و ویدئو آن را به عنوان مستندات اجرا عرضه می‌‏کند.

مدیوم: ابزار کار، رسانه و واسطه. از آنجا که نور جسم نیست از کلمه مدیوم به جای ابزار کار برای آن استفاده می‏‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 186589 ساعت خبر : 9:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=186589
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات