۱۹ نوامبر روز جهانی توالت را شوخی نگیرید

۱۹ نوامبر روز جهانی توالت را شوخی نگیرید

به گزارش گلونی چندسالی است که روز جهانی توالت در ایران سوژه شوخی کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد و آنها با انتخاب یک روز به اسم توالت جوک می‌سازند و به چنین روزی می‌خندند. اما اگر کمی عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم می‌فهمیم انتخاب یک روز به نام توالت مسخره نیست بلکه این شرایط ماست که مسخره است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱، روز ۱۹ نوامبر (امسال پنج شنبه ۲۹ آبان) را روز جهانی توالت نام گذاری کرد.

هدف از این نام‌گذاری افزایش آگاهی از لزوم دسترسی همه مردم به سرویس‌های بهداشتی در سراسر جهان است.

بنابر گزارش سازمان ملل متحد امروزه حدود ۴,۲ میلیارد نفر (بیش از نیمی از جمعیت) در جهان بدون دسترسی به سرویس‌های بهداشتی زندگی می‌کنند.

در کشور ما سرویس بهداشتی عمومی هست ولی کم است. خیلی هم کم است. فعلا روی کم بودن آن حرفی نمی‌زنیم. موضوع بحث ما کثیف بودن همان تعداد کم است.

اکثر سرویس‌های بهداشتی عمومی در ایران آنقدر کثیف هستند که خیلی‌ها دودل می‌شوند که آبروریزی را به جان بخرند ولی به این توالت‌ها نروند.

در کشور ما فقط سرویس بهداشتی برخی مراکز خرید لوکس و لاکچری، تمیز و قابل استقاده هستند.

اما در سطح شهر، خیابان‌ها، بازار، پارک‌ها و استراحت‌گاه‌های بین شهری به هیچ وجه نمی‌توان به یک توالت تمیز دسترسی داشت.

بر اساس همین گزارش ۴۰ درصد از جمعیت جهان (حدود ۳ میلیارد نفر) نیز بدون داشتن دسترسی به امکانات بهداشتی در منزل برای شستشوی دست‌ها با آب و صابون زندگی می‌کنند.

به نوشته فرانس ۲۴، در مقیاس جهانی ۸۰ درصد از فاضلاب تولید شده توسط کارخانجات بدون تصفیه و استفاده مجدد به اکوسیتسم باز می‌گردد.

تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵,۷ میلیارد نفر در مناطقی از جهان زندگی می‌کنند که آب دست کم یک ماه در سال نایاب خواهد بود بنابراین رقابت بی‌سابقه‌ای برای دسترسی به این منبع ایجاد می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 188041 ساعت خبر : 1:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=188041
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات