ترکیه عقب نشست و مراسم باکو تاریخی شد

ترکیه عقب نشست و مراسم باکو تاریخی شد

به گزارش گلونی هنوز ساعتی از مراسم رژه پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ تمام نشده بود که هجمه‌ای علیه اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، راه افتاد.

چراکه او در این مراسم شعری را به زبان ترکی خوانده بود که در آن به رود ارس، جدایی اجباری و تقسیم منطقه آذربایجان اشاره شده بود.

هر چند این اشعار درباره جدایی این مناطق از ایران است اما شنیدن آن از زبان اردوغان در جمهوری آذربایجان برای ایرانی‌ها معنی دیگری داشت.

درپی این شعرخوانی، تمامی کاربران فضای مجازی به این حرکت واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

به تبع این حرکت مردمی، مقامات رسمی داخل ایران از جمله وزیر امورخارجه ایران سریعاً عکس العمل خود را در فضای مجازی به نمایش گذاشتند.

اما این موضوع کافی نبود و سفیر ترکیه در ایران به وزرات امور خارجه در ایران احضار شد.

تا درباره این حرکت رئیس جمهور ترکیه توضیح داده شود.

ترکیه عقب نشست

درحالی‌که تصور می‌شد با احضار سفیر ترکیه در ایران، ترکیه سکوت کند تا علت این ماجرا مشخص شود، ترکیه هم سفیر ایران را احضار کرد.

اما بیان صحبت‌ها درباره تمامیت ارضی مسئله‌ای نیست که مردم کشور دربرابر آن سکوت کنند.

مردم تبریز مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز تجمع کردند و شعارهایی سر دادند که تاییدی بر تمامیت ارضی ایران است.

آن‌ها با این تجمع خواستار توقف هرگونه تنش درخصوص این مسئله توسط افراد خارج از کشور شدند.

درپی این حرکت مردمی در فضای مجازی و فضای حقیقی، دفتر رئیس جمهور ترکیه اظهارکرد: اظهارات پرخاشگرانه علیه اردوغان به بهانه برداشت عامدانه از یک شعر را محکوم می‌کنیم.

و بعد از این موضوع تماسی بین وزرات امورخارجه ایران و ترکیه انجام شد که در آن مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بیان کرد: رئیس جمهوری نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده مطلع نبوده و آن را صرفا در ارتباط لاچین و قره‌باغ می دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت روابط دوستانه و حاکی از‌ احترام دو کشور و نیز روابط صمیمانه میان رئیس جمهور ترکیه و مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه در بستر اعتماد متقابل بیش از پیش گسترش یابد.

با وجود تمام این مناقشات می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که ترکیه از مواضع خود عقب کشیده است و به بیانات اشتباه رئیس جمهور خود معترف شده است.

پایان پیام

کد خبر : 191901 ساعت خبر : 3:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=191901
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات