خاطره های فلک الافلاک منتشر شد

خاطره های فلک الافلاک منتشر شد

کتاب «خاطره های فلک الافلاک» نوشته سیدفرید قاسمی به تازگی منتشر شد.

به گزارش گلونی کتاب «خاطره‌های فلک‌ الافلاک» نوشته سیدفرید قاسمی در ۱۵۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان در انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.

احمد عاشورپور، مرتضی قاسمی، حبیب‌الله کاکاوند، غلامحسین گلسرخی، خلیل ملکی، احمد ناظرزاده کرمانی و ایرج نبوی کسانی هستند که خاطرات‌شان در این کتاب منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

خاطرات زندانیان فلک الافلاک (خرم‌آباد: پیغام، ۱۳۷۵) یکی دو ماه پس از چاپ کمیاب شد.

هشت سال بعد متن با افزوده‌هایی در مجموعه «خاطرات روزنامه‌نگاران زندانی» (تهران: آبی، ۱۳۸۳) جای گرفت که ظرف یک ‌سال سه بار به طبع رسید.

پس از انتشار اثر، بارها مفتخر به میزبانی کسانی شدم که سال ۱۳۳۲ در بند دژ سپه/ قلعه فلک‌الافلاک بودند و هر یک حکایت‌هایی را از روزگار یادشده روایت می‌کردند.

از سوی دیگر آگاهی‌هایی تازه در این‌جا و آن‌جا منتشر شد که راه را بر ویرایش سوم برای نویافته‌افزایی و حشوزدایی هموار می‌ساخت.

آن‌چه در این دفتر می‌خوانید با وجود پاره‌ای مشترک، با دو کتاب پیشین تفاوت‌ دارد که امیدوارم سودمند باشد.

خاطره های فلک الافلاک منتشر شد

برخی زندانیان قلعه فلک الافلاک:

فریدون آذرنور، آل بویه، بابا کوهی، باغچه بان، محمدعلی بایار، مهرداد بهار، سرگرد بهزاد، پوریا، تاجبخش، حسن توفیق، اکبر حاجیلو (اکبر دانشجو)، یحیی خدابنده، حسین خطیبی، داوود درویش، مهندس محمود درویش، محمود ژندی، دکتر سادات عقیلی، عباس شباویز، شربیانی، جابر صحت، سیداحمد طاهری، مهندس احمد عاشورپور، حسن فائزی، فرزانه، مهندس قاسمی (برادر احمد)، محمدرضا قدوه، کریمی (داماد باغچه بان)، ناصر کلانتری، مرتضی کیوان، غلامحسین گل سرخی، مرزوان (مرزبان)، رمضان مشرفیان، خلیل ملکی، احمد ناظرزاده کرمانی، ایرج نبوی، دکتر نصیری، صادق وزیری، محمود هرمز، هنریار و…

قاسمی نوشته است: اولین تبعیدی که به این قلعه اعزام شد آیت الله کاشانی بود.

ایشان بعد از سوء قصد به شاه در پانزدهم بهمن دستگیر شد و شبانه به این محل اعزام و یک نفر ستوان یکم مامور آیت الله کاشانی گردید.

آیت الله تا موقعی که از همین قلعه به بیروت اعزام گردیدند، کمتر خارج شده و با کسی ملاقات نکردند و چون کهولت به ایشان اجازه نمی‌داد که پیاده سربالایی و سرپایینی راه قلعه را بپیمایند از طرف لشکر یک وسیله خریداری شد و هنگام استحمام آیت الله با این وسیله رفت و آمد می‌نمودند.

پایان پیام

کد خبر : 192412 ساعت خبر : 11:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=192412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات