تاریخ عراق و ایران به هم گره خورده است

تاریخ عراق و ایران به هم گره خورده است

به گزارش گلونی کشور عراق نیز پابه‌پای ایران سهمی از تاریخ دارد چرا که در سال‌های دور بخشی از تمدن ایران زمین بوده است.

پس تاریخ این دو کشور را می‌توان با یکدیگر مورد مطالعه قرار داد. عراق در سمت غرب ایران واقع شده است و مانند ایران بیشتر مردم آن مسلمان هستند.

عراق نیز مانند ایران پیش از ورود اسلام در اختیار حکومت ساسانیان بود. در واقع اسلام وقتی وارد عراق شد وارد ایران نیز شد چراکه در آن زمان ساسانیان حدود ۴ قرن در عراق حضور داشتند.

عراق بخشی از امپراتوری‌های متعدد ایران بود و از فرهنگ ایرانی تأثیر عمیقی گرفته؛ یکی از پایتخت‌های ساسانیان به نام تیسفون هم در عراق قرار داشت و هنوز هم برخی شهرها و استان‌های عراق همچون الانبار یا بغداد نام‌های ایرانی دارند.

از جمله شواهد و مدارک موجود نیز می‌توان به طاق کسری اشاره کرد. طاق کسری در شهر مداین عراق قرار دارد و توسط پادشاهان ساسانی ساخته شده است.

طاق کسری در ۳۷ کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق و در نزدیکی شهر کوچک سلمان باک یا سلمان پاک است که مزار سلمان فارسی در آن قرار دارد.

سرزمین عراق یا بین النهرین از حدود ۶ هزار سال قبل، تمدن‌های کهنی را در خود جای داده است. سومریان، اکدی‌ها، آشوری‌ها، اموری‌ها و کلدانی‌ها نخستین تمدن‌های باستانی عراق را چند هزار سال پیش از میلاد بنا نهادند.

از پادشاهان نامدار این دوره حمورابی است. قانون او نخستین قانون مدون و مکتوب جهان محسوب می‌شود. پایتخت او شهر بابل بود که آبادترین شهر دنیای باستان به شمار می‌رفت.

حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد، کورش هخامنشی، مرکز و شمال بین النهرین را به ایران ملحق کرد.

پس از هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان بر عراق حکومت کردند. عراق در دوره ساسانی اهمیت بسیاری یافت و تیسفون (مداین) پایتخت شد. ایوان مداین  یا همان طاق کسری از آثار این دوره است.

ایران به‌طور رسمی بغداد و آنچه را که امروز کشور عراق خوانده می‌شود، در عهدنامه قصر شیرین ۱۶۳۹ به امپراتوری عثمانی واگذار کرد.

پایان پیام

نویسنده: محسن فراهانی

کد خبر : 197086 ساعت خبر : 7:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=197086
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات