ساده سازی کوهستان چطور در توچال فاجعه آفرید

ساده سازی کوهستان چطور در توچال فاجعه آفرید

به گزارش گلونی عباس محمدی مدیرگروه دیده‌بان کوهستان گقت: «حوادث ۵ دی در کوهستان برفی شمال تهران، نتیجه ساده سازی کوهستان است.»

ساده سازی کوهستان و بی‌توجهی به خطرات و آسیب‌های صعود به ویژه در فصل زمستان، بازی خطرناکی است که حتی جان کوهنوردان حرفه‌ای را به خطر می‌اندازد.

مهم نیست که به عنوان یک کوهنورد چقدر تجربه دارید، صعودهای زمستانی باید با رعایت نکات و اصولی انجام گیرد.

کوهستان همیشه برگ برنده‌ای در آستین دارد که می‌تواند هر کوهنوردی را غافلگیر یا زمین‌گیر کند.

اصول ایمنی حکم می‌کند که دست کم تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف از صعود به کوهستان خودداری شود.

این در حالی است که حتی در روزهای بارش برف توچال و سایر قله‌های برف‌گیر، پر است از گردشگران و کوهنوردانی که احتمالا فکر می‌کنند کوهستان خانه خاله یا بازیچه سرگرمی آن‌هاست.

احتمال وقوع بهمن، بوران و مه و گم شدن در مسیرهای کوهستانی شوخی نیست و از جمله خطراتی است که در این فصل از سال کوهنوردان را تهدید می‌کند.

قله‌های بلند در فصل سرما، سرسخت‌تر از آن هستند که بخواهیم برای ساختن یک آخر هفته خوشایند صعود به آن‌ها را خوشبینانه، برنامه‌ریزی کنیم.

بدون گذراندن دوره‌های آموزشی لازم است همچون دوره‌های کوهنوردی و داشتن لوازم و تجهیزات کافی و مهارت و تجربه در استفاده به موقع از آنها در شرایط زمستانی نباید به کوهستان رفت.

نماشای گلونی را دنبال کنید

هشدارهای هواشناسی برای پرکردن زمان بخش‌های مختلف خبری نیست.

یک تیم کوهنوردی آگاه، بعد از سنجش وضعیت بارش و مسیرهای کوهنوردی، پس از اطلاع رسانی نوع برنامه صعود زمستانی را آغاز می‌کند.

در صعودهای زمستانی توجه به کوتاهی روز هم اهمیت بسیار زیادی دارد و چینش برنامه صعود باید به نحوی باشد که پیمایش کوه بعد از ساعت ۱۴ ادامه نیابد.

کوهنوردی که قبل از صعود، پیشبینی وضع هوا و تجهیزاتش را بررسی نمی‌کند، یا تنها به دل کوه می‌زند در واقع خودش را به دام یک دوئل نابرابر با کوهستان می‌اندازد.

و همه می‌دانیم که انسان هنوز هم مقهور طبیعت است!

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 196047 ساعت خبر : 2:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=196047
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات