کوهستان های ایران باعث بقای ما در این منطقه هستند

کوهستان های ایران باعث بقای ما در این منطقه هستند

به گزارش گلونی دکتر هنریک مجنونیان در کتاب «حفاظت محیط زیست کوهستان» نوشته است:

اثرات دگرگون ‌کننده شرایط اقلیمی در مناطق خشک و گرم و پیامدهای آن را در بهبود شرایط زیستی کشور ما می‌توان در بسیاری از کوه‌ها نشان داد.

کوهستان های ایران

اما کوه گنو در بندرعباس از این نظر شاخص و نمونه‌وار است.

این کوهستانی در اوج فصل گرمای خطه جنوب پناهگاه جمعیت کثیری از مردم بندرعباس به‌شمار می‌رود، زیرا تفاوت دمای این کوهستانی در ۲۰۰۰ متر ارتفاع با دامنه‌های پایین‌دست که هم‌سطح ارتفاع آب‌های آزاد است، تا ۱۵ درصد سانتیگراد می‌رسد.

کوه گنو با تعدیل دمای اوج تا حد دمای آسایش فیزیکی مطلوب ارزش‌های تفرجگاهی فوق‌العاده‌ای می‌آفریند.

شرایط زیست اقلیمی خطه شمال کشور حاصل دخالت دیواره کوهستانی البرز است و این رشته کوه مانند دامگاهی ابرهای دریای خزر را به زیر فرو می‌کشد.

رشته کوه‌های زاگرس نیز به نحوی مشابه مانع از ورود هوا و رطوبت دریای مدیترانه می‌شود و گرچه به سود کشور ما عمل نمی‌کند، ولی گستره یکپارچه طبیعت خللی در کارکرد آن نیست.

بدیهی است پیامدهای اسارت ابرها در یک‌سو سرسبزی و در دیگر سو خشکی است.

اگر رشته کوه‌های مغرب نبودند، صحرای آفریقا به سرعت تا کناره مدیترانه گسترش می‌یافت. این رشته کوه‌ها همچون دیواره‌ای غیرقابل نفوذ سد راه پیشروی این صحرا هستند.

گفتنی است کوه گنو  با ۲۳۴۷ متر ارتفاع در ۲۹ کیلومتری شمال‌غربی بندرعباس بین دهستان‌های فین، سیاهو و ایسین واقع شده ‌است.

این کوه در مقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس، آب و هوایی به نسبت معتدل دارد و به همین علت نیز از اهمیت زیست‌محیطی و تفریحگاهی برخوردار است.

کوه گنو مساحتی بالغ‌بر ۳۵۰کیلومترمربع را در استان هرمزگان دربرگرفته ‌است.

شهر بندرعباس که در جنوب استان هرمزگان واقع شده از شمال به ارتفاعات و کوه‌ها و از جنوب به دریا منتهی می‌شود؛ بنابراین شیب عمومی شهر در راستای شمال به جنوب است.

پایان پیام

کد خبر : 197589 ساعت خبر : 3:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=197589
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات