محل دفن زکریای رازی همچنان نامعلوم

موضوع کشف مدفن زکریای رازی صحت ندارد

محل دفن زکریای رازی همچنان نامعلوم؛ موضوع کشف مدفن زکریای رازی صحت ندارد

به گزارش گلونی و به نقل از میراث‌آریا رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری گفت: «خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امام‌زاده شعیب (ع) صحت ندارد و کشفیاتی صورت نگرفته است».

امیرمسیب رحیم‌ زاده در گفت ‌و گویی اعلام کرد: «در پاورقی صفحه ۶۴ کتاب «آثار بازمانده از ری قدیم» نوشته حسین کریمیان، احتمال محل دفن زکریای رازی در روستای فیروزآباد و بخش قلعه‌نو کنونی مطرح شده است و این خبر را هم براساس همین نظریه منتشر کرده‌اند. در حقیقت هنوز در این محل کشفیاتی صورت نگرفته است».

بخشی از کتاب آثار بازمانده از ری قدیم
بخشی از کتاب آثار بازمانده از ری قدیم

او افزود: «باستان‌شناسان اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران با توجه به نظریات کریمیان، می‌توانند در این محدوده مطالعات باستان‌شناسی و تحقیقات خود را انجام دهند».

شب گذشته خبری به‌ نقل از مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) مبنی بر کشف محل قبر این دانشمند بزرگ بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امامزاده شعیب (ع) شهرستان ری منتشر شده بود.

محمد بن زکریای رازی، فیلسوف، منجم، کیمیاگر و دانشمند برجسته ایرانی که یکی از بزرگان تاریخ پزشکی ایران و جهان بود، در سال ۲۵۰ هجری و ۸۶۴ میلادی در شهر ری متولد شد و در سال ٣١٣ هجری یا همان ۹۲۵ میلادی در شهر ری درگذشت اما محل دقیق دفن او مشخص نیست.

رازی از دانشمندان بسیار پرکار محسوب می‌شده که آثار بسیاری از خود باقی گذاشته است.

خود در این باره می‌نویسد کوشش و پشتکار من در فراگیری به اندازه‌ای بود که به خط ریز بیش از ۲۰ هزار ورقه مطلب نوشتم و پانزده سال از عمر خود را روز و شب در تألیف جامع کبیر (الحاوی) صرف کردم و بر اثر همین کار در بینایی من سستی پدید آمد و عضله دستم گرفتار سستی شده و مرا از نوشتن محروم ساخت با این همه از جستجوی دانش باز نمانده و پیوسته با یاری این و آن می‌خوانم و به دست ایشان می‌نویسم.

پایان پیام

کد خبر : 205208 ساعت خبر : 9:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=205208
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات