محمود مدیری خالق دایه دایه درگذشت

محمود مدیری خالق دایه دایه درگذشت

به گزارش گلونی فارس نوشت: «محمد میرزاوندی بااشاره به درگذشت استاد محمود مدیری بنیانگذار موسیقی کلاسیک در استان لرستان گفت: استاد محمود مدیری بنیانگذار موسیقی کلاسیک در لرستان از آهنگ‌سازان و نوازندگان توانمند ویولن بود که زحمات و تلاش‌های فراوانی جهت اعتلای موسیقی لرستان کشیده است.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم مدیری  ۲۵ اسفند ۱۳۱۴ در نهاوند به دنیا می‌آید و از ۱۲ سالگی در دسته موزیک ارتش استخدام می‌شود و دیپلم را در مدرسه شبانه نزد استاد حمید جزایری در خرم‌آباد دریافت می‌کند.

رییس انجمن موسیقی لرستان بیان داشت: مدیری ابتدا به نواختن ساکسیفون و ترمپت مشغول می‌شود و سپس نواختن ویلون را به طور آغاز و مدتی نیز خدمت استاد شاپور نیاکان هنر آموخت.

میرزاوندی با اشاره به آثار محمود مدیری افزود: از جمله کار‌های فاخر زنده یاد استاد مدیری نت‌نویسی آهنگ‌های لری است که با زحمات استاد زنده یاد حمید ایزد‌پناه در کتاب لرستان در آیینه تاریخ سال ۱۳۵۱ منتشر شده است.»

نماشای گلونی را دنبال کنید

سیدفرید قاسمی در دانشنامک خرم‌آباد نوشته است: آهنگساز، نوازنده ویولون، فرزند محمد، متولد ۱۳۱۳ در نهاوند، دیپلمه، عضو رسته موسیقی ارتش در خرم‌آباد، مدرس ویولون بر اساس مجوز شواری موسیقی وزارت فرهنگ و هنر، آهنگ‌های «چشم به راه»، «دایه دایه»، «یاد یار»، «کفش طلا»، «بیا بختم و بیا یارم»، «هالوی گندم خر»، «قدم خیر»، «وطن»، «دلدار» از ساخته‌های اوست.

محمود مدیری خالق دایه دایه درگذشت

نخستین ضبط دایه دایه با صدای حشمت رشیدی بود

دانلود کنید

سیدفرید قاسمی در این شماره گفت‌وگویی با حمید ایزدپناه کرده است. در بخشی از گفت‌وگو آمده است:

ایزدپناه: در ۱۶ آذر ۱۳۴۴ نامه‌ای به فرمانداری کل لرستان تقدیم کردم و نوشتم که ما این کارها کرده‌ایم و گروهی هستیم که این آهنگ‌ها را جمع کرده‌ایم. تقاضای مالی هم نداریم. چون آنها در آن زمان حاضر بودند از نظر مالی هم کمک کنند. اعضای جمعیتی که ما برای موسیقی تشکیل داده بودیم بیشتر علاقه‌مند به اشاعه آن بودند.

بعد نوشتیم که خوب است موسیقی ما به رادیو ارائه شود و از رادیو پخش شود. حسین سالم هم آن روزها پایمردی نشان داد. آن روزها هیچ کس مفت برای کسی ساز نمی‌زد و آواز نمی‌خواند. ما هم که پول نداشتیم. حسین سالم را دعوت کردیم و به او گفتیم که ما این کار را می‌خواهیم انجام دهیم. ایشان هم پذیرفت. به دو نفر از نوازندگان گفتیم. آنها گفتند: «ما مفت و مجانی نمی آییم». فقط حسین سالم بود که حاضر شد به ما کمک بدهد و انصافا این کار را قبول کرد.

یک گروه شش نفری ترتیب دادیم. رضا سقایی نوجوان بود و در یک خیاطی کار می‌کرد و صدای خوبی داشت. او را هم آوردیم. منظور ما اشاعه و به گوش مردم رساندن نواهای لری بود. فرماندار هم نامه ما را به وزارت اطلاعات آن روز فرستاد. در ۲۶ اردیبهشت همان سال یک دعوتنامه‌ای از طرف رادیو آمد. ما از بین این هنرمندان آقای حسین سالم را به عنوان کمانچه‌نواز، منصور سالم را به عنوان تنبک‌نواز و رضا سقایی را به عنوان خواننده با آن ترانه‌های روز آماده کردیم و به رادیو فرستادیم.

سقایی نوای «علی وسی، سرداد و گنم‌خر (خریدار گندم) را خواند. روز ۲۳ اردیبهشت همان سال شورای موسیقی این دو تا ترانه را انتخاب کرد و در برنامه شما و رادیو، ضبط شد. روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۴۴ این دو ترانه از رادیو پخش شد. باور کنید شور و هیجانی در شهر بر پا شده از چند روز قبل آگهی‌هایی تنظیم شده بود و در مغازه‌ها زده بودند که روز جمعه ۳۱ اردیبهشت دو ترانه لری در رادیو پخش می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 206193 ساعت خبر : 3:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=206193
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

خدایشان بیامرزاد هم جناب مدیری هم ایزدپناه وسقایی عزیز